Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Snart måste du blåsa för att få lära dig att köra bil

Framtidens körskoleelever får vänja sig vid att blåsa i ett alkolås för att få bilen att starta. Det betyder allt från ökad trafiksäkerhet till ökade kostnader för bilskolorna.

Annons
Startblåsning. Leif Rohlin demonstrerar ett av City Trafikskolas alkolås. Han uppskattar nykterhetstanken bakom alkolåsen, men inte priset.

Den största organisationen för körskolor, Sveriges Trafikskolors Riksförbund (STR), har tagit ett beslut att alla medlemsföretag ska installera alkolås i sina bilar före 2011 års utgång.

Leif Rohlin, körskollärare och utbildningsledare på City Trafikskola i Västerås, känner sig lite kluven inför kravet.

– Idén är inte fel, men det blir dyrt. Ett alkolås kostar 10 000 kronor att köpa och så kostar det några tusen att installera eller flytta apparaturen från en bil till en annan.

City Trafikskola har redan två alkolås. Den ena sitter i en bil, den andra håller på att flyttas mellan två bilar.

– Jag föreslog i stället att vi skulle kunna ha ett enda alkolås som eleverna skulle kunna blåsa i innan de går ut till bilen. Men det godkändes inte. Nu installerar vi lås i alla bilar, troligen redan i vår.

Kommer detta att påverka priserna på körkortsutbildningen?

– Nej, vi får ta kostnaden.

Har någon elev någonsin blåst ett icke godkänt alkolåstest?

– Nej, men innan alkolåsen fanns var jag med om att skicka hem elever som luktade alkohol. Det är egentligen skrämmande hur många unga bilförare som kör onyktra i trafiken, så kampen för trafiknykterheten är viktig.

Flera andra trafikutbildare, främst mindre företag, tillhör Trafikutbildarnas Riksorganisation (TR), som inte har tagit något beslut om alkolås i bilarna. TR anser att det är dyrt, men har inget emot nykterhetstanken.

Mer läsning

Annons