Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Tågresenärer kompenseras av SJ

Mälardalens tågresenärer har drabbats särskilt hårt av problem i tågtrafiken i vinter. Nu väljer SJ att kompensera sina kunder.

Annons

Omfattande infrastrukturproblem samt vanligt förekommande fordons- och komfortbrister är anledningen till att SJ tagit det här beslutet.

Det är de mest frekventa tågresenärerna som kommer att kompenseras. Resenärer med olika årskort kommer att få mellan 5500 och 3000 kronor i ersättning, men även resenärer med Månadskort, SJ Pendlarkort och TiM kombinationsbiljett kommer att ersättas.

– Denna vinter har inte varit lika hård som förra vintern från trafikal synpunkt och tågtrafiken har som helhet fungerat avsevärt mycket bättre. Men Mälardalen har i högre grad än andra delar av Sverige påverkats av problem. Vi vet att våra resenärer har drabbats och det känns rätt att kompensera för detta, säger Nina Hornewall, SJs Försäljningsdirektör.

Kompensationen

Resenärer med årskort och postort i Mälardalen ersätts med följande belopp: Årskort Guld: 5 500 kronor, Årskort Silver Plus: 4 500 kronor, Årskort Silver: 3 000 kronor.

Innehavare av SJ Månadskort, SJ Pendlarkort och TiM kombinationsbiljett får 50 procents rabatt vid köp av två månadskort under perioden 7 mars -12 april. Innehavare av SJ Årspendlarkort ersätts med 1/15 av kortpriset.

Berörda resenärer kan vända sig till resebutiker runt om i Mälardalen, bland annat i Västerås och Stockholm. Det går även att reklamera via www.sj.se.

Mer läsning

Annons