Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Ung älgjägare vann bildpriset

Bara fem år gammal – men redo att hjälpa till att fälla älgar.
Elliot Hammarström från Sundsvall är motivet på veckans bild.

Annons

Morfar, Leif Mähler, från Västerås plåtade.

– Det är min dotterson på bilden, han är från en riktig hockeyfamilj så han var pigg trots att det var så tidigt på morgonen.

Elliots ett år äldre kusin hade redan varit med på ett älgpass.

Då ville inte han vara sämre.

– Är den ena med vill ju den andra så gärna vara med. Så han följde med upp vid fem på morgonen.

På bilden ser man grabben utrustad med radio.

– Vi hade varsin. Det var ett hundbered på väg mot oss, så vi hade kontakt med hundföraren.

Förstod han något av det som sas?

– Jaha då. Det var nog jättespännande.

Fällde ni någon älg?

– Inte den dagen, men vi hade en sedan dagen innan som han var in i slakteriet och kikade på. Hur den såg ut i det tillståndet.

En bil passerar mig där jag står med kameran på stativ och med öppen bländare. Strålkastarna lyser upp vägbanan, träd och stolpar medan bakljusen ritar röda streck.
Övernattade på First Hotel och tog denna bild som visar en blandning av gammalt och nytt, ASEA-tornet och husen i Östra hamnae i bakgrunden
Mina älskade hundar busar med husse och snöbollar, som ni kan se kan dom hoppa oerhört högt. Hundarna är av rasen American staffordshire terrier och staffordshire bullterrier, dessa 2 raser är kända för att kunna hoppa extremt högt, i Usa kallar man amstaffar för basketballs på grund av sin lätt och smidighet.Kan intyga att ett gunnebo staket är en enkel match för dessa;-)
På toppen...
Jag och hunden Blenda ligger och latar oss i gästsängen hemma.Mysigt men hon ligger lite i farozonen där kan man tänka sej. :-)
Morgondimma vid Kolbäcksån
Lyckades få en bra bild på en fiskmås uppe på däck närjag o min kille Thomas var på dagskryssning till Mariehamn i somras.
Koncentration på hög nivå! Ryan, mitt barnbarn, målar  på Konstmuseets barnverksamhet. Roligt!!!
I lördags när vi satt och åt middag flög denna varelse förbi utanför vårt hus i Hedensberg, nån slags segelflygare med propeller. Det är inte varje dag man ser en sådan, så självklart var jag tvungen att fånga den med kameran!!
Den hår bilden tog vi när vi var i Norge och åkte nu i somras. Det var strålande sol och hade kommit lite nysnö på de högsta topparna. Jag tycker det är en sån härligt storslagen natur och grabbarna ser nästan inklippta ut, men de sitter bakom en glasruta på en utsiktsplats. det var en hissnande känsla att sitta vid rutan för det stupade rakt ner utanför rutan.
Tidig höstmorgon
En
En
Vid ballongfärd en kväll i juli 2004, utsikt över Västerås
Den här bilden tog jag när vi var på semester på Teneriffa i Los Gigantes under vecka 9. Det blåsiga vädret gjorde att vågorna var mycket vackra och riktigt höga, så pass höga att det var röd flagg på alla stränder i staden. Trots badförbud hade vi det riktigt mysigt!
Detta är sommar 2010 för mig. Gräsmattan på tomten ligga och lata sig på en filt med alla tillbehör i min närhet. Man kan inget annat än längta tillbaka till värmen.
Vandring på Kariknallarna i Härjedalen visar naturen upp höstens alla färger på en och samma gång
Ett snyggt ekipage i historisk miljö.
Vandrade förbi Svartån i det vackara soliga höstvädret. Såg träden spegla sig i det blanka vattnet, tänkte att hösten är bra fin.
Har genom att jag börjat gå på fotvård fått syn på en liten damm helt nåra där jag bor. Och det finns grodor i den dammen! De syns inte alltid men ibland har jag tur! Och den här grodan verkar tycka att han har tur som får syn på mig !
Ute och fotade med min hund och såg detta och tänkte att det såg ut precis som en trollskog som man ser på bilder, var tvungen att ta kort på det!
LEO: Min kompis Fabian är en baddare på ryggmassage!
en kväll i slutet av augusti
I Västerås kan man hitta spännande naturmotiv
Jag och min svägerskas barnbarn Emma på väg att bada vid vår brygga under midsommarhelgen i år.
Ingredienser: Röksvamp, fingersvamp, rönnbär, blad och tallbarr.
Efter målgången vid Westerqwarn, ville den här deltagaren bättra på sitt redan vackra yttre inför prisutdelningen. Hon och hennes vännina körde en amerikansk polisbil från 60-talet. Med i polisbilen hade de en kvinnlig fånge med fotboja och randig fångdräkt.
Tycker utformning och färg är aldeles otrolig.
Dags att plocka in pelargonerna och rädda dem undan frosten, passade på och klippa av några vackra blommor.
Molly ser så kul ut med sin skäggiga haka.På fotot är hon jätteupptagen med att glo på allt som rör sig utanför fönstret.
Vanlig sallad som såtts i juni månad i växthuset. Nu har den växt mycket på höjden. Blommor högst upp i toppen.
Vanlig sallad som såddes i juni månad i växthust. Nu har plantan växt mycket på höjden. Blommor högst upp på plantan.
Elliot Hammarström 5 år från Sundsvall gick upp kl 05.00 för att följa med morfar Leif Mähler på älgpass. Jättespännande tyckte Elliot som skötte radiokontakten åt morfar.
Efter härliga timmar i skogen njöt vi av dagens skörd. Smörstekta trattkantareller över öppen eld. Som Jannica sa:
Gick en promenad på Björnö och genade genom fårhagen. Fåren såg ganska förvånade ut när vi kom. Den ena tappade hakan helt.
Taxi är inte alltid det man förväntar sig.
I de djupa skogarna i Dalsland, hemma hos mormor och morfar, plockade vi ca 50L kantareller under fyra dagar. Jakob, 2,5 år, och storebror Elias tyckte själva letandet var roligast. Plocka fick de vuxna göra.
I de djupa skogarna i Dalsland, hemma hos mormor och morfar plockade vi ca 50L kantareller under fyra dagar. Jakob, 2,5 år, och hans storebror Elias, 5 år, tyckte att själva letandet var roligast. Plocka fick de vuxna göra.
Islandskap på Östfjället i Sälen 26 september. Efter regn i två dagar blev det en frostnatt och hela fjället skimrade av iskristaller i solskenet.
Zeke och Zeon gungar in hösten på bästa sätt.