Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Unga rappare lyfter Mittmedias kampanj för framtidens röst: ”Är ett sätt för unga att nå ut till politikerna”

Fler unga till valurnorna 2018 – det är syftet med Mittmedias valkampanj Framtidens röst. Konceptet lanseras samtidigt som #kandulova, måndag den 9 juli, och med på demokratitåget är fyra unga rappare.

Annons
Artisterna som medverkar är Macco &  Antimett från Sandviken, Jennifer ”Jeaff” Hellqvist från Örebro och Basil ”Bas” Khamis från Sundsvall.Foto: Pj Lindqvist

Valet närmar sig och i samband med det lanserar Mittmedia på måndag valtjänsten #kandulova där alla, gamla som unga, kan ställa sina frågor och funderingar inför valet till lokalpolitikerna och få svar. Dessutom introduceras "Framtidens röst" – som riktar sig till ungdomar och ska engagera de unga i valet 2018.

För att nå ut till dem har Mittmedia tagit hjälp av rapartister från Örebro, Sundsvall och Sandviken som ska sätta ord på de viktigaste frågorna inför höstens val. Dessa fyra rappare frontar kampanjen i en musikvideo där de fått fria händer att skapa en rhyme till ett skräddarsytt och framtaget beat.

Artisterna som medverkar är Jennifer ”Jeaff” Hellqvist från Örebro, Basil ”Bas” Khamis från Sundsvall och Macco & Antimett från Sandviken.

- "Framtidens röst" är en kampanj som vi tagit fram för att försöka nå ut med valtjänsten #kandulova till de unga. Vi har tagit fram en reklamfilm där fyra lokala rappare frontar och får lyfta den fråga de själva tycker är viktiga genom en egen rhyme, berättar Johanna Bister som är projektledare för Framtidens röst.

Johanna Bister, projektledare för Framtidens röst.Foto: Maja Lundahl Brage

Syftet med projektet är att få unga att engagera sig inför valet samt att få dem att gå och rösta. Beatet som används i videon finns tillgängligt för alla på plattformen Soundtrap, vilket är en molnbaserad inspelningsstudio där du kan lägga till din egna rhyme som sedan kan delas på dina sociala medier.

- Det blir ett sätt för de unga att nå ut till politikerna, säger Johanna Bister.

Macco & Antimett från Sandviken.Foto: Pj Lindqvist

Basil ”Bas” Khamis från Sundsvall.Foto: Pj Lindqvist

För att komma fram till slutprodukten "Framtidens röst" har MIttmedia samarbetat med reklambyrån Pool.

- Idén kom från att rap är en konstform som speglar samhället samt att rappare har en förmåga att lyfta upp viktiga ämnen. Exempel på sådana ämnen är integration och kvinnors trygghet.

När valet slutligen föll på de fyra rapparna kändes det som ett självklart val, förklarar Johanna Bister.

- Vi valde dem eftersom de kommer från Mittmedias olika orter och regioner, sedan ville vi också att det ska vara lokalt. Små frågor ska kännas viktiga, allt från cykelbanor till trygghet. Vi anser att dessa rappare lyckas förmedla viktiga frågor från hjärtat, säger hon och fortsätter:

Jennifer ”Jeaff” Hellqvist från Örebro.Foto: Pj Lindqvist

- Vi kommer sprida musikvideon genom sociala medier, vilket gör att ungdomar kommer se den i sina flöden. Vi hoppas även att andra artister utöver rapparna kommer dela videon för att nå ut till så många som möjligt.

Trots att konkurrensen är hård på internet är Johanna Bister övertygad om att kampanjen kommer lyckas.

- Jag tror att det verkligen kommer att det kommer gå bra, musikvideon är otroligt stark och jag blir fortfarande berörd och får rysningar varje gång jag ser den, trots att jag varit med och producerat den. Musikvideon kommer sticka ut.

Här kan du spana in musikvideon:

► Produktionsbolag: Slutet är Nära► Regissör: Jonas Hong Soo Eriksson

Mer läsning

Annons