Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Våldsam tågkrasch vid MunktorpTvå omkom – 21 skadade

Artikel 0 av 50
Nostalgi - 70-talet
Visa alla artiklar

Två personer dödades vid en våldsam kollision mellan ett snälltåg och ett godståg på linjen mellan Kolbäck och Munktorp på fredagskvällen.

Annons

5 augusti 1972:

Det är de båda tågens förare som omkommit. Den ene hade påträffats vid denna upplagas pressläggning medan räddningsmanskapet under natten till i dag fortsatte sökandet i de fullständigt krossade loken efter den andre lokföraren. Tjugoen skadade fördes till lasaretten i Köping och Västerås.

Räddningschef vice brandchef Rolf Hedström, Köping, hade ett 100-tal man till sitt förfogande under räddningsarbetet.

Ett stort antal nyfikna människor sökte sig ut till olycksplatsen och blockerade vägbanan för räddningsmanskapet.

Man räknar med att järnvägstrafiken skall kunna komma igång under lördagseftermiddagen.

Tågpassagerare forslades i bussar mellan Köping och Västerås på fredagskvällen. Godstågtrafiken omdirigerades över Rekarne, Kungsör och Valskog.

Ingenjör Roland Persson, Västerås, fanns med på tåget och han uppger för VLT att han aldrig hann reagera innan det smällde.

En kort inbromsning, skrik och en smäll var allt journalist Magdalena Nordensson, Köping, hann uppfatta. Hon klarade sig nästan oskadd.

Loken och några av vagnarna vräktes upp på banvallen och ut på gamla E18, som löper parallellt med järnvägen vid olycksplatsen.

Här kan du läsa om Roland Good som var den som larmade om olyckan, i en intervju från den 17 juni 2013.

Räddningsarbete vid tågkollisionen vid Munktorp 1972.
Åtta vagnar och två lok demolerades helt på mitten.
Ena lokets hastighetsmätare stannade på 110 km/tim. Visaren på den andra mätaren blev delvis vriden men runt 100 km/tim torde mätaren stå på.
Så här såg snälltåget ut efter kollisionen 1972.
10 000 nyfikna sökte sig till olycksplatsen för tågkollisionen 1972.
Olycksplatsen blev något av ett
Tågkollisionen mellan Kolbäck och Munktorp 1972.
Kollisionen blev som framgår av bilden fruktansvärd. Det är åtta vagnar och två lok som helt demolerats i mitten. Bärgningsarbetet blev mycket svårt. Gamla E18 blockerades helt. Trafiken fick dirigeras om över bl.a. nya E18.
Ett linjeblockeringssystem kunde ha förhindrat den tragiska tågolyckan vid Munktorp på fredagskvällen. På bilden står man beredd att dra loss det andra loket, står det att läsa i vlt den 7 augusti 1972.
Med specialrekvirerade katastrofkranar lyftes resterna av loken och vagnarna av spåret, som blev klart för trafik på söndagskvällen.
Tågkollissionen mellan Kolbäck och Munktorp. 5 augusti 1972.
Alla artiklar i
Nostalgi - 70-talet
Annons