Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Varje krona når fram

Hittills har VLT:s och ett 30-tal andra tidningars läsare samlat in över 400 000 kronor till Haiti. Nu ställer teleoperatörerna upp och ser till att varje krona går till jordbävningens offer.

Annons
I flyktinglägren i Port-au-Prince köar människor för drickbart vatten. Nu gör teleoperatörerna att varje krona av läsarnas bidrag når fram till jordbävningens offer. Foto: Jae C Hong/AP Photo/Scanpix

Samtliga teleoperatörer ställer upp och tar bort sina avgifter. Varje skickad SMS-gåva i VLT:s kampanj går oavkortat till Röda Korsets katastrofarbete i Haiti. Insamlingskampanjen, som omfattar 30-talet dagstidningar i Sverige, blir därmed än mer effektiv. Samtidigt rapporteras om oroligheter och nya skalv i Haiti, där nöden verkar oändlig.

Telia, Tele 2, Tre och Telenor, ställer upp och avgiftsbefriar kampanjen, något som i normala fall bara gäller för organisationer med så kallade 90-konton. Därmed ligger inga hinder i vägen för våra läsares gåvor. Hela 50-lappen når fram till Röda Korsets insatser i Haiti.

Hjälpen kommer fram, men nöden infann sig så snabbt och är så akut att våld och plundringar hann före. Maude Fröberg, kommunikationsansvarig för Internationella rödakors- och rödahalvmånefederationen är på plats i Haiti. Hon säger på Röda Korsets hemsida att det är viktigt att inte se de drabbade människorna som ett hot.

- Jag hyser den största empati med alla de som nu uttrycker frustration över att hjälpen inte kommer fram i den takt som skulle vara önskvärt. Jag är övertygad om att jag hade känt på samma sätt som de om det varit jag som drabbats av katastrofen.

Det positiva är att maskineriet är igång och hjälpen rullar in. Men Maude Fröberg understryker att det är en kamp mot klockan och i förhållande till att rädda liv kan man aldrig vara tillräckligt snabb. Ändå är hon hoppfull.

- Jag vågar nog säga att jag är omgiven av världens bästa katastrofarbetare med en samlad erfarenhet från några av världens största katastrofer. Det vi står inför är den vanvettigt brutala katastrofen i sig själv, säger Maude Fröberg.

Så används dina pengar

Hittills har Röda Korsets katastrofarbete handlat om akut vård och att tillgodose de drabbades grundläggande behov. Här följer några exempel på organisationens arbete:

• 24 000 människor har försetts med rent vatten.

• 1000 personer har fått tillgång till fungerande toaletter.

• Flera tusen medicin-kits har delats ut.

• Flera tusen presenningar, filtar, köksset, vattenreningstabletter, mm. har nått fram till behövande.

• Ris har delats ut.

• Fältsjukhus har upprättats där operationer enklare behandlingar erbjuds.

• Röntgenapparatur har kommit på plats.

• Organisationens ERU-team (Emergency Response Units) har börjat operera på plats. ERU-teamen består av specialistutbildad personal och utrustning som kan tillgodose akuta behov.

Hittills har kampanjtidningarnas läsare över hela Sverige tillsammans samlat in 400 000 kronor till katastrofarbetet. Det motsvarar ungefär 2 800 hygienpaket eller 2 000 köksutrustningar till lika många familjer. Så varje läsares till synes oansenliga gåva, gör enorm skillnad.

Tidningar i kampanjen

Följande tidningar och tidningssajter deltar i kampanjsamarbetet:

Nerikes Allehanda

Sundsvalls tidning

Bohusläningen

Falu-Kuriren

Borlänge Tidning

Södra Dalarnes Tidning

Nya Ludvika Tidning

Mora Tidning

Eskilstuna-Kuriren

Norrtelje Tidning

Motala Vadstena

Folket

TTELA

Avesta tidning

Östersundsposten

Länstidningen Östersund

Gefle Dagblad

Arbetarbladet

Hallands Nyheter

Hallandsposten

Hudiksvalls Tidning

Söderhamns-Kuriren

Ljusdalsposten

Ljusnan i Hälsingland

Vestmanlands Läns Tidning

Karlskoga-Kuriren

Katrineholms-Kuriren

Mer läsning

Annons