Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Virtuellt väder

Artikel 0 av 300
Väderskolan
Visa alla artiklar

Väder berör oss alla och det går inte att komma ifrån varje sig man vill det eller inte. Det finns där, även i den virtuella spelvärden jag fortfarande kallar för mitt andra hem.

Annons

Väder gör spel mer levande och jag kommer ihåg hur mysigt jag tyckte det var att springa runt i strilande regn och hacka sönder fiender, spelet hette Diablo II och jag var 13 år. Då bjöds det inte på särskilt interaktivt regn och det bildades inga vattenpölar på marken och man blev inte blöt.

Nu kommer det däremot ut spel med dag och natt samt väder som förändras. I september lanseras Arcania: Gothic IV där man kan erhålla färigheter att styra vädret. Genom att skapa regn kan man få patrullerande vakter att gå inomhus då de inte vill bli blöta. Här kan det dessutom rinna vatten längs klippväggar en stund efter att det slutat regna och pölar torkar upp successivt. Det har sannerligen gått långt sedan Super Mario och de glada cumulusmolnen som bara satt där på den i övrigt klarblåa himlen.

Om inte väder, har det länge funnits väderrelaterade karaktärer i spel. Min kollega Anna Österman fick sluta spela Super Mario 3 för att hon blev för stressad av den jagande solen. Häromdagen spelade jag en annan uppföljare, God of war 3 och slet då huvudet av solguden Helios.

Alla artiklar i
Väderskolan

Fyra meter höga snövallar

SMHI:s väderkrönika.

Annons