Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Volvo satsar 425 miljoner i Köping

425 miljoner kronor. Det är storleken på Volvos storsatsning i Köping som ska ta fler produkter från Powertrain Production in på nya marknader i Nord- och Sydamerika.

Annons
Volvochefen i Köping, Rickard Lundberg.

Styrelsen för Volvo tog häromdagen investeringsbeslutet, och kan ses som ett kvitto på att verksamheten i Köping lever upp till mottot Center of Excellence:

– Vi har kompetensen, och har även övertygat Volvos styrelse om att vi är det lönsammaste alternativet för den här satsningen, säger Rickard Lundberg som tillträdde som ny chef vid Powertrain Production (tidigare Volvo Powertrain) sent i höstas.

Fjolåret blev ett rekordår för Köpingsanläggningen. Det har aldrig tillverkats så många växellådor för tunga fordon som under 2013. Bakom rekordet döljer sig storsäljaren I-shift, växellådan som sedan introduktionen för ett antal år sedan är en storsuccé.

Så pass att Köpings traditionella fokus mot Europamarknaden nu utökats med Syd- och Nordamerika. Där finns visserligen Volvofabriker för att leverera till amerikamarknaderna, men när behovet av axlar, kugghjul och synkroniseringsdetaljer förväntas öka kraftigt, är det alltså anläggningen i Köping som får svara för ökningen. Beskedet från Volvos styrelse är en stor framgång efter ett långt, intensivt arbete för att övertyga att Köpings konkurrenskraft står sig gentemot amerikansk tillverkning.

425 miljoner kronor ska investeras i Köping för att öka kapaciteten av axlar, kugghjul och synkroniseringsdetaljer. Merparten av pengarna går till att köpa in femtio-sextio nya maskiner och en ny härdugn.

– Planeringen pågår sedan lång tid, men vi har avvaktat med orderskrivandet till dess klartecken gett, säger Rickard Lundberg. Nu tar det fart.

Därmed börjar också ett gigantiskt pussel att förändra och förbättra flöden ute i anläggningen.

Det kan nämnas att de 425 miljoner kronorna är en investering som sker utöver de investeringar som i praktiken sker varje år i Köpingsanläggningen.

– Det brukar handla om cirka 200 miljoner kronor, säger Rickard Lundberg.

Det innebär att Volvo Powertrain satsar mer än en halv miljard kronor i Köping den närmaste tiden. Frågan är därmed given, hur många fler jobb kan det innebära?

Rickard Lundberg ger inga löften:

– Det handlar mer om att trygga och stärka de arbetstillfällen som vi har i dag.

I förra veckan signalerade Volvochefen Olof Persson att 4 400 jobb inom Volvokoncernen ska bort framöver. Det talas om neddragningar främst på tjänstemannasidan och av konsulter. Rickard Lundberg tror visserligen att verksamheten i Köping indirekt kan påverkas, men att Köpingsanläggningen står fortsatt stark i konkurrensen på världsmarknaden.

Mer läsning

Annons