Annons
Vidare till vlt.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Allt ljus på strålkastare när höstmörkret faller

Besiktningsteknikern Shahroz Vatankhah kollar strålkastarna på Göran Höglunds Volvo S 40 från 1996. De får beröm. ”Väldigt fin ljusbild för att vara en så pass gammal bil”, säger Shahroz.

Annars är det här bilens svagaste punkt; den vanligaste anledningen till att personbilar blir underkända. 45 procent av länets personbilar blev underkända 2013, 27 procent för brister som hade med belysning att göra.

Extra illa så här när en mörk höst närmar sig och bilens belysning blir ännu viktigare.

Göran Höglunds Volvo är så pass gammal att det inte är så svårt att byta lampor. Dessutom har han hjälp av sitt barnbarn, som gått fordonsteknisk linje på gymnasiet och måste betraktas som proffs.

Svensk Bilprovnings expert Morgan Isacsson har 35 års erfarenhet av bilprovning och han bekräftar bilden av moderna bilar:

– Vissa saker var enklare förr. Det är inte lätt för en normalhändig bilist att byta en strålkastare, motorrummet är packat på ett helt annat sätt än tidigare. Ibland måste man till och med flytta på batteriet för att komma åt lampan.

– Men de flesta ägarrelaterade fel är ju slarvfel. Man bokar in besöket hos oss flera månader i förväg, ändå kommer man hit med en trasig strålkastare.

Det betyder normalt inte efterkontroll. Utom om man kommer tillbaka året efter med samma fel – vilket faktiskt inträffar.

Eller så har bilägaren faktiskt lyckats byta strålkastare, men satt lampan upp och ned. Det kan betyda att mötande trafik bländas och då blir det också efterkontroll.

Tidigare kunde Bilprovningen göra listor över vilka bilmodeller som ofta hade fel av en viss typ. Sedan statliga Svensk Bilprovning 2010 utsattes för konkurrens av privata aktörer är den typen av statistik inte längre möjlig.

– Vi har bara drygt en tredjedel av marknaden, konstaterar Morgan Isacsson. Numera har vi också bara en statistiker kvar.

Göran Höglunds Volvo klarar sig bra i övrigt också. Shahroz Vatankhah påpekar bara ett väldigt litet glapp på inre styrleden, för kännedom. Inget som orsakar någon anmärkning.

Däremot blir det nedslag på avgaserna vid tomgång, de visar alldeles för höga CO-värden.

– Men det kan bero på att du har kört för försiktigt, säger Shahroz Vatankhah. Då samlas sot i avgasröret och det uppfattar mätaren som avgaser. Jag kör ett varv och bränner ur den så ordnar det sig nog.

Shahroz tillägger att i 19 fall av 20 brukar värdena gå ned på normal nivå efter sådan behandling.

Och så bär det av på den enkelriktade slingan på Tunbytorp.