Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Anders Teljebäck (S) om granskningen av Cannesresorna: Vi tar till oss av kritiken

Artikel 4 av 6
Västerås stads resor till Cannes
Visa alla artiklar

Annons

Problemet med att använda reserapporter som utvärderingsmetod av fastighetsmässan, som Matilda Molander har gjort (18 och 25 mars), är att resultaten av deltagandet kommer långt efter mässan. Det står därför inte med i rapporten som skrivs vid hemkomsten.

Inför ett möte för några år sedan, med den dåvarande ägaren av Igor om ombyggnationen av Arosian till Igor-gallerian, var ägaren osäker på stadens utveckling, men blev trygg i att investera efter mötet med oss. Det var helt avgörande för att Västerås skulle få en investering värd över 300 miljoner kronor. I det sammanhanget är kostnaden för mässan, ca 100 000 kr/år, ingen stor summa.

Vårt mål är att alla västeråsare ska ha en bostad, rekreationsytor och lokaler för skola, vård och omsorg. För att nå målet behöver det byggas och investeras i Västerås. Det innebär att vi behöver ha kontakt med företag inom fastighetsbranschen.

Under mässans två dagar hade vi möten med 13 företag och presenterade Västerås för ett 100-tal deltagare vid ett seminarium. Vi bedömer att det är ett effektivt mötessätt, detta på grund av att:

Vi får träffa företagens ledningar som vi i vanliga fall inte får träffa på hemmaplan. Vi kan då knyta mer långsiktiga kontakter med företagen.

Vi deltar som medlem i Stockholm Business Alliance vilket betyder att vi drar nytta av varumärket Stockholm the Capital of Scandinavia. Västerås syns i ett intressant och attraktivt sammanhang.

Vi vet att vi gör nytta för Västerås. Men vi förstår att utomlandsresor för skattemedel kan sticka i ögonen och tar därför till oss av kritiken. Vi kommer att utvärdera antalet deltagare från Västerås stad samt utveckla vårt sätt att utvärdera deltagandet vid fastighetsmässan Mipim.

Anders Teljebäck, Kommunstyrelsens ordförande

Helene Öhrling, Stadsdirektör

SVAR DIREKT:

Kommunledningen verkar ha missuppfattat kritiken. Ledarredaktionen är inte emot att kommunen träffar företag, tvärtom.

Vad ledarredaktionen ifrågasätter är att kommunledningen flyger till franska Rivieran för att träffa företag som har sitt huvudkontor mindre än en timmes tågresa bort. Det verkar också mycket konstigt att företagsledningar som inte är intresserade av att träffa Västerås stad i Sverige skulle bli övertygade om att investera här av ett möte med kommunledningen i Cannes.

Teljebäck hävdar att det är väl använda pengar att under tio års tid ha bränt av cirka en miljon kronor på resorna till Medelhavet.

Men vid första sakliga kritik mot denna väl upptrampade tradition är han på stående fot beredd att se över både deltagarantal och hur utvärderingarna har gått till. Det är bevis nog för hur slappt utgiften för skattebetalarna har hanterats.

Anmäl text- och faktafel