Annons
Vidare till vlt.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Är högskolans elcykel lösningen på parkeringsproblemen i city?

Mycket billigare att köpa och köra än bil. Lättare att parkera- och gratis. En grupp MDH-studenter ser lösningen på flera problem.

Gruppen på Mälardalens högskola har väckt en hel del uppmärksamhet när de har gjort testrundor med trehjulingen.

– Vi har blivit stoppade av en massa personer, berättar Josefin Åkerström. De tycker att den ser bra ut och har frågat om de får köpa den.

Priset kan bli mellan 11 000 och 15 000 kronor. Fast då får man göra en del på egen hand med hytten.

Tanken är att lägga ut en beskrivning på nätet, förklarar professor Erik Dahlquist. Det behövs aluminiumprofiler, plexiglas och tyg.

Hytten skyddar cyklisten mot regn och rusk. Utan fartvind blir det varmt så det behövs inte så mycket kläder som annars.

Elcykeln tar mer last än vanliga cyklar. Allt är regnskyddat inne i hytten.

Trehjulingen passar bra i stadskärnor, menar Erik Dahlquist: tar liten plats och parkeras gratis som cykel.

Västeråsarna gör många korta resor och många kör bil ensamma. Cykeln kan spara parkeringsytor, fyra cyklar kan rymmas på en bilplats.

Elcykeln ingår i ett EU-projekt om transporter. Förutom Mälardalens högskola deltar bland andra universitet i nederländska Delft och tyska Hamburg. Vid universitetet i finska Åbo görs ett liknande projekt som i Västerås så de två kommer att jämföras med varandra.

Fakta elcykeln

Elcykeln är av märket Blimo och har tre växlar.

Vikt: 35 kilo.

Bredd: 56,5 cm.

Toppfart: 20 km/tim.

Hjul: 20 tum fram, 16 bak.

Elmotor: 36 volt, 250 watt.Lithiumbatteri som lätt kan tas bort. Fulladdat på 4-6 timmar.

Räckvidd: Upp till 40 km.

Motorhjälp: Det går att välja hur mycket kraft motorn ska hjälpa till med.

Pris: Cirka 11 000 kronor.