Annons
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Arben Vata: Lärarens auktoritet har bleknat bort

Det krävs mer ordning i skolan

Annons

Läraren redovisar framför sin klass. En del av eleverna samtalar med varandra, några sitter på golvet och leker; några andra står upp. Läraren avbryter redovisningen och försöker att återuppta lugnet i klassen, men eleverna svarar med att kasta små bitar av papper och andra föremål i hans riktning.

Detta är inte en scen taget ur en film, utan en händelse som ofta förekommer i flera skolor här i Sverige. En sorglig beskrivning av en lärare från en skola i ett område i Stockholm. De flesta av er som läser detta har säkert olika tankar angående disciplin i klassrummet, men det är få lärare och föräldrar som kan hålla med om att undervisningen i skolan är likadan nu som förr.

De främsta orsakerna är två.

Det första; lärarens auktoritet bleknar bort med tiden, samtidigt som ungdomarna alltmer missbrukar sin frihet och sina rättigheter.Lärarens auktoritet kan självklart inte införas med tvång, men införs med hjälp av hans professionalitet. Också per grund av tillströmningen av barn från andra länder, har man noterat att skolorna anställer alltfler lärare som inte är utbildade på rätt sätt eller i vissa fall saknar det professionella.

Detta gör att de känner sig underlägsna och oförmögna att leda en klass. Många unga människor som har bra betyg i gymnasiet, föredrar inte läraryrket per grund av låg inkomst (jämfört med andra yrken) och på grund av svårigheter som finns i utbildningssystemet.

Därför finns många obehöriga lärare i skolor, icke specialiserade i ämnet de undervisar i, men också lärare som saknar förmågan att göra lärandet attraktivt för barnen. Eleverna är smarta nog att förstå detta och deras reaktion är infantil; de har ingen respekt för den status som läraren erhåller och behandlar läraren som en kamrat.

Det andra; barn är av naturen benägna att missbruka sina rättigheter. De tror att den tid vi lever i är en sådan tid att alla kan göra vad de vill. Denna anda och mentalitet visar de även i hemmet och i slutändan agerar de likadant i skolan.

Det finns många människor som påstår att en sådan situation uppstår på grund av barn med utländsk bakgrund, men ett motargument är, att det finns många klasser där det endast finns svenska elever, där lärare har svårigheter med att genomföra en bra lektion. Det finns många fall där elever med utländsk bakgrund är ansvariga för oordningen, men även svenskfödda elever.

Det skulle vara en fördom att peka finger på en kategori av barn och påstå att bara de är problematiska. Detta skulle inte vara lösningen på problemet. Inte heller är att placera två eller tre lärare i en klass under en undervisning en bra lösning. Dessa lärare skulle snarare framstå som vakter än stödlärare vars syfte är att hålla ordning och reda i klassrummet.

Om skolorna skulle anställa professionella lärare som har kunskap om hur man organiserar en undervisning och hittar effektiva sätt för att göra arbetet intressant för eleverna, skulle det inte behövas en lärare för varje elev.

I dag lever vi i en tid där barnen har ett stort intresse för sociala medier och teknologi, men inte lika stort intresse för skolan och lärandet. Om skolan inte erbjuder olika sätt för att engagera barnen i lärandet, kommer det möjligen resultera i att barnen skulle föredra en undervisning på distans, eller att lärarna går hem till dessa elever för att undervisa.

Om vi frågar barnen i fall det är viktigt att vara lugn i klassen och lyssna på varandra och läraren, skulle de flesta av dem inte hålla med. I själva verket skulle många av dem inte vilja ha en lärare i klassrummet. Det finns fall där barn i skolor har lyckats få bort en lärare, efter att i grupp ha varit emot läraren när denne ansågs vara oduglig i deras ögon. Samtal mellan lärare och elever, mellan lärare-elever-förälder är några av de sätt som kan användas för att undvika detta problem.

Skolan har en viktig roll i barnens utbildning. Familjen har också ett ansvar och en roll i detta avseende. Grundskolans nio år är obligatoriska och av denna anledning måste föräldrarna ha moraliska, sociala och rättsliga skyldigheter som möjliggör en förbättrad process i skolan, och även bidra med stöd i barnens utbildning. Ju mer kunnig och utbildad den unga generationen är, desto mer civiliserat, avancerad och starkt blir landet i framtiden.Arben Vata

Läs också: Leds Västerås av politiska strutsar? 

S: Investera i gemensakp och tryugghet

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel