Annons
Vidare till vlt.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Bedrägeriet lades ner blixtsnabbt

Carlos Ortiz fick sin identitet kapad - då la polisen ner utredningen efter tre timmar

Det var för lite mer än en vecka sedan som Carlos Ortiz blev uppringd när han satt i sin bil på väg till jobbet. Samtalet kom från företaget Phone Family som gratulerade honom till att ha blivit kund hos dem.

Men det hade han inte.

Han insåg snabbt att det handlade om en identitetsstöld. Någon hade, i Carlos Ortiz namn, hämtat ut fyra mobiltelefoner och startat fyra abonnemang hos 3 i butiken i Mariebergs köpcentrum i Örebro.

- Jag hade definitivt inte varit i Örebro så det började blinka varningslampor hos mig direkt. Så jag bad butiken skicka över avtalen och ringde direkt polisen, säger Carlos Ortiz.

Tre timmar senare ringde han åter upp polisen i Örebro för att få en mejladress att skicka in avtalen och på så sätt hjälpa till med utredningen. Men fick beskedet att utredningen redan var nedlagd.

- De menade att brott inte kunde styrkas och att det inte fanns ledtrådar. Men hur kan de säga det när de varken har pratat med butiken eller sett avtalen. Ser man på dem är det tydligt att namnteckningen är fel, det står bara "Carlos". De sa att jag kunde ringa butiken och kolla om de hade bevakningsbilder, men är det verkligen mitt jobb?, säger Carlos Ortiz.

Han berättar att han först tänkt att bara släppa ärendet, men ilsknat till efter att ha sett en uppmaning på polisens hemsida om hur viktigt det är att anmäla den här typen av bedrägerier.

- Varför ska man göra det om de inte utreder det över huvud taget? Vad sänder det här ut för signaler till tjuvarna? Det är bara att fortsätta göra så här för polisen lägger bara ner det, säger Carlos Ortiz.

Leif Lexon, chef på bedrägeriroteln i Örebro, vill inte gå in på det enskilda fallet men säger att hanteringen av identitetsstölder ibland går till så här.

- När vi hanterar identitetsstölder jobbar vi mest med digitala spår, det vill säga telefonnummer, ip-nummer och så. Men i vissa fall gör vi bedömningen att fallet inte kommer att gå att ta längre, vi ser inte att vi kommer att kunna få fram någon bevisning. Då blir det ibland så att vi lägger ner ärendet direkt, säger han.

Borde det inte vara rutin att ni är i kontakt med butiken där det skett?

- För att se om det finns spår att säkra så har vi den rutinen ja. Men ibland kan någon göra en bedömning tidigt att vi inte kommer att kunna säkra något mer. Ibland har vi dessutom butiker där det finns både kamerabilder och andra ledtrådar men där det ändå inte leder någonstans. Vi jobbar hårt och mycket med det här men i en del fall måste vi tyvärr skriva av fallet direkt, säger Leif Lexon.

För Carlos Ortiz innebär detta att hans personnummer nu är spärrat i fem år, vilket gör livet mer komplicerat.

- Det här drabbar ju mig under lång tid. Vill jag köpa något så kan företag inte göra kreditupplysningar på mig och med ett spärrat personnummer kommer jag att bli väldigt ifrågasatt när jag ska göra olika typer av ärenden. Jag trodde inte att det var så lätt att stjäla någon annans identitet, det är skrämmande, säger han.