Annons
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Besparingarna försämrar hemtjänsten

Förändringarna inom hemtjänsten skulle spara tid och pengar. Nu upplever hemtjänstpersonal och vårdföretag att de har för lite tid för att ge sina kunder den hjälp de behöver.

Annons

Äldrenämnden genomför besparingar. Därför skärptes riktlinjerna för vilken hemtjänst som beviljas sjuka och äldre i början av sommaren.

VLT berättade i maj om Monic Olsson som drabbats hårt av förändringarna. Men även hemtjänstpersonal riktar kritik mot den nya modellen.

LÄS ÄVEN: Hon bad om fler timmar – fick färre

– Jag känner mig otillräcklig. Det sätt vi väntas arbeta på känns omänskligt, säger Anna Frid, undersköterska på Västerås stad Vård och Omsorg.

Även medarbetare på flera privata hemtjänstföretag som VLT har pratat med upplever att begränsningarna har blivit så pass stränga att de inte kan ge sina kunder värdig hjälp. Företagen vill vara anonyma då de upplever att det finns en risk för att kritiken mot kommunen ska slå tillbaka mot verksamheten.

– För våra kunder kan hemtjänstbesöket vara den enda sociala stunden på dagen. Då fungerar det inte att flyga in och ut på fyra minuter för att trä på ett par stödstrumpor, säger en av utförarna.

Redan i april i år infördes en ny beräkningsmall, kallad IBS (individuell behovsanpassad segmentering). När biståndshandläggarna bedömer vilka typer av tjänster en människa ska beviljas används beräkningsmallen för att precisera tiden för varje insats. Mängden tid varierar där från person till person.

– Det är inte ett alternativ för oss att låta bli att hjälpa våra kunder för att den betalda tiden har tagit slut. Konsekvensen av det blir att vi utför en stor mängd obetalt arbete, säger en utförare.

Enligt chefen för biståndsenheten, Karin Andréasson, har mängden beviljad tid för hemtjänst tidigare varit hög i Västerås i jämförelse med andra kommuner. Nu tycker hon att de har hittat rätt.

– Vi tycker att beräkningsmallen är fullständigt rimlig. Har man ett behov så får man hjälp, säger hon.

Flera utförare instämmer i att det tidigare har beviljats för mycket tid och menar att viljan att förändra var god. Men nu tycker de att besluten har fattats för snabbt utan att någon riktig konsekvensanalys genomförts.

– Vi har personal som går på knäna och kunder som inte får den hjälp de behöver. Vi ställer oss frågan hur många kunders hälsa som ska behöva riskeras, säger en utförare.

Äldrenämndens ordförande, Solveig Nilsson, (S), känner igen kritiken.

– Jag har förstått att flera utförare upplever förändringarna som snäva. Vi måste titta närmare på det. Men hur den uppföljningen ska se ut kan jag inte svara på idag, säger hon och fortsätter:

– Det finns egentligen inte tillräckliga medel för att utföra det som behövs. Hemtjänsten är det som kostar äldrenämnden mest. Därför är det där besparingarna kommer att kännas och det kommer att vara tufft framöver, säger hon.

Utförarna hoppas att arbetet inför nya stora förändringar framöver ska se annorlunda ut och att de ska få gehör för sina synpunkter.

– De förändringar som äldrenämnden har genomfört nu är inte förankrade i verkligehten, säger Anna Frid.