Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

1963 fick Skultuna en ny bro över Svartån. Eller ny och ny ...

Annons

VLT 4 december 1963.

Arbetena med breddning och ombyggnad av bron över Svartån i Skultuna har försenats.

Förstärkningsarbetet av den gamla stenvalvsbron var nämligen en mer besvärlig operation än man räknat med från början.

Nu börjar man emellertid komma in i slutskedet med arbetet. Om drygt en vecka kan bron trafikeras i sin fulla bredd.

Den är då belagd med grus.

Ytbeläggningen får vänta tills i vår. Då kommer också gångbanorna att anläggas i samband med att de slutliga justeringarna av brobygget utföres.

Brobygget väntas gå löst på 520 000 kronor. Bron är beräknad för 14 tons axeltryck. Men för sådant tryck upplåtes den inte nu - det kommer att gälla samma bestämmelser som för vägarna i övrigt - åtta tons axeltryck och 12 tons boggievikt.

Den gamla bron var 5,8 meter bred. Nu har man byggt till en körbana och gett plats även för trottoarer. Bron är 10,5 meter bred, som disponeras med 7,5 meters körbana och två trottoarer om vardera 1,5 meter. Bron är 38 meter lång.

- Vad som gjorde arbetet besvärligt var särskilt att ihåligheterna i den gamla stenvalvsbron var mer omfattande än väntat, säger vägingenjör K Merkert på vägförvaltningen. När man skulle injicera betong i ihåligheter och fogar rann en del rakt igenom och ner i vattnet.