Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Bildextra: Här kan du se Skarpskyttebro(arna)

Artikel 129 av 180
Nostalgi - Arosiana
Visa alla artiklar

Skarpskyttebron skulle jag vilja se i sin helhet, skrev Ingvar Selin till nostalgi. Den som väntar på något gott och så vidare. Här kommer bilder på bron!

Annons

Ingvar Selin tycker att den gamla versionen av bron var ett otrolig vackert och intressant bygge.

På lilla bilden längst ned till höger syns Ingvars föräldrar Märta och Carl Selin, mellan dem står (nog) Ingvars moster Sigrid, vars make Einar Hedström skulle kunna vara fotografen.

Fotot är taget mot bron.

– Jag har minnesbilder av promenader där och upplevde bron som väldigt hög när jag var liten, säger Ingvar.

1967 byggdes alltså den nuvarande Skarpskyttebron, den tredje i ordningen.

Här kan du läsa om bygget och se en härlig bild.

Den första byggdes 1867 i samband med att Djäkneberget iordningställdes och bron kallades också ibland för Lidmans bro. Sam Lidman var ledare för skarpskyttekåren och gjorde för egna pengar en upprustning av Djäkneberget. Han röjde mark, planterade träd, anlade gångar – och samlade in pengar till Skarpskyttebron.

Läroverket där Lidman var anställd hade ansvaret för bron, men 1881 tog Västerås stad över och gjorde sedan 1909 en ombyggnad och höjde bron med två meter.

Skarpskytt? Kanske du tänker.

Skarpskytteföreningen bildades 1862 som en av över 200 i Sverige. Idén var att alla, utan hänsyn till rang och bakgrund, skulle kunna delta och vid behov förstärka försvaret. Ännu fanns ingen allmän värnplikt.

I VLT den 10 mars 1967 berättas att arbetet med nya Skarpskyttebron – en del av nya Cityringen i Västerås – fortskrider planenligt.

Vlt-fotografen Åke Larsson tog en bild från Lustigkullagatan, som visade att bortom bron fortsätter City-ringen via Norra Ringvägen.

Den vägen skulle ”nedskäras” som mest med fem meter.

Den milda vintern 1967 inverkade positivt på arbetstakten.

”Bron ser ut att bli färdig till den 1 augusti, som sagt är, säger civilingenjör Alf Mattsson på gatukontoret.

Kostnadskalkylerna 1,8 miljoner kronor (enbart brobygget), ser också ut att hålla.”

I VLT den 17 mars 1968 kunde man läsa att rivningen av den gamla Skarpskyttebron – som nu är mogen för avlösning av en ny och bred och cityringsformad bro – var i full gång. Här kan du läsa mer om det.

Men säg den bro som varar för evigt, i alla fall krävs underhåll. I april 1991 berättade VLT att Skarpskyttebron som förbinder Cityringen över Svartån är till hälften stängd.

Anledningen – brons isolering behövde bytas ut för att ge förlängt skydd åt brons konstruktionsbetong.