Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Bildextra: Stora torget - med polishus!

Artikel 88 av 180
Nostalgi - Arosiana
Visa alla artiklar

Runt Stora torget har det hänt saker. Det såg helt annorlunda ut före Igor och Sigma. På 1970-talet krävde handlarna ett p-hus under torget!

Annons

VLT 9 januari 1970.

En parkeringsanläggning under Stora torget med plats för 200-400 bilar är en gammal tanke som skjutit ny fart. Frågan har aktualiserats av Sigma varuhus, som pekar på att efterfrågan på biluppställningsplatser vid torgdelen är stor.

Redan i oktober 1968 skrev Sigma till drätselkammaren och påtalade att en parkeringsanläggning under torget borde byggas ut i samband med att Torggatstunneln förlängs.

Fastighetskontoret fick på torsdagen i uppdrag av drätselkammaren att ta upp förhandlingar med Sigma. Anläggningskostnaden uppskattas till cirka 20 000 kronor per plats eller 4-8 miljoner kronor.

Fastighetskontoret har haft Sigmas skrivelse på remiss och konstaterar i ett PM till drätselkammaren, att en p-plats under torget blir en betydligt dyrare affär att bygga än Punkt eller parkeringsplanet i Domus varuhus, den del som är under uppförande och som skall innehålla cirka 400 p-platser.

1963 räknade Sven Hultqvist AB fram en byggkostnad per p-plats under torget på 17499 kronor, som med indexökning och diverse tillkommande arbeten, ombyggnader av ledningar etc, i 1969 års siffror skulle vara uppe i 22 800 kronor.

1964 fastställde Byggnadsaktiebolaget Paul Andersson kostnaden per p-plats till 14 200 vilket 1969 skulle motsvara 18 900.

Här följer ett längre resonemnag om priser som helt enkelt kapas här. Vi fortsätter med slutklämmen i artikeln:

I de kostnadsalternativ som återgivits ovan har det förutsatts att träden utanför Stadshotellet skall bibehållas.

I fastighetskontorets skrivelse till kammaren heter det emellertid:

- Med tanke på att Stora torget (efter en eventuell underbyggnad) skall omformas för att utgöra en del av nuvarande gåcentrum kan dock skäl finnas att ompröva trädens bibehållande. Om träden tas bort kan parkeringsanläggningen utvidgas med cirka 60 platser vid ett plan och 100-120 platser vid två plan.

En fortsatt teknisk och ekonomisk utredning får ge svar på frågan - ett eller två plan.

Stadsbyggnadskontoret skall också överväga konsekvenserna ur plansynpunkt av en underbyggnad av torget bestämde kammaren.

Men hur gick det då?

I VLT 8 oktober 1971 stod det så här:

Torget räddas

Frågan om en parkeringsplats under Stora torget i Västerås lades på is av kommunstyrelsen på torsdagen.

Kommunstyrelsen beslöt nämligen att någon utredning om ett underjordiskt garage tills vidare inte skall göras.

Det var affärsmännen - främst Sigma - vid torget som aktualiserade det underjordiska garaget. Det mötte dock starkt motstånd från arkeologer, som menade att torget rymmer mycket forskningsvärt från medeltiden.

Kommunstyrelsen anser bland annat att en underbyggnad för närvarande skulle försvåra för andra aktiviteter på torget och göra det svårare att få en bättre torgbild. Möjligheterna till trädplantering skulle också bli mindre.