Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Billig politisk poäng riskerar hamnen

Annons

Nu ger socialdemokraterna i Västerås och Västmanland tydliga besked. Sjöfart och hamn är mindre viktigt än väg och järnväg. Det finns inget annat sätt att tolka artikeln från Socialdemokraterna den 10 oktober.

De är beredda att riskera att utbyggnaden av Slussen i Södertälje inte blir av och att vi inte får en farled som klarar större fartyg hela vägen till Västerås och Köping. En ny sluss och en farled som vi alla kämpat för i många år.

Vikten och betydelsen av hamnen har vi tidigare gemensamt varit beredda att medfinansiera. Nu gör socialdemokraterna i Västmanland en kovändning och stödjer kollegerna i riksdagen som vill säga nej till medfinansiering av sjöfart.

Staten har huvudansvaret för infrastrukturen men regeringen vill göra det möjligt för kommuner, landsting och regioner att bidra till medfinansiering av sjöfartsfarleder, på samma sätt som det i dag är möjligt att medfinansiera väg och järnvägar. Denna ändring gör det möjligt för Västerås och Köping att förverkliga ett projekt som är särskilt viktigt för Västmanland.

I detta fall handlar det om en utbyggnad av slussen i Södertälje och farleden i Mälaren där Västerås kommun skulle medfinansiera med 70 miljoner kronor, Köping med 20 miljoner och Länsstyrelsen med 100 miljoner. Därtill bidrar staten med en dryg miljard.

Det är en satsning som skulle betyda mycket för sjöfarten i Mälaren och de berörda kommunerna. Det skulle bidra till att mer gods kan lastas och lossas i hamnarna och minska behovet för långväga transporter på väg och järnväg av gods som lika gärna kan transporteras till sjöss.

Det skulle skapa fler jobbtillfällen i Västmanland. För statens del handlar medfinansiering inte enbart om Västerås och Västmanland utan om viktiga investeringar för till exempel Gävle hamn.

Tyvärr har Socialdemokraterna i Trafikutskottet sagt nej till denna lagändring för att plocka billiga poänger i riksdagen. Deras kommande beslut hindrar en utbyggd sluss i Södertälje och farleden i Mälaren. Även andra viktiga sjöfartsinvesteringar är då inte finansierade.

Det innebär att sjöfarten får mycket sämre förutsättningar för infrastruktursatsningar än väg och järnväg. Det innebär en tydlig signal från Socialdemokraterna och de styrande i alla Västmanlands kommuner att inte prioritera sjöfart. Ett märkligt ställningstagande om man vill prioritera miljö och hållbar utveckling.

Men än kan Socialdemokraterna ändra sig. Ärendet ska slutligen beredas i Konstitutionsutskottet 15 oktober. Förhoppningsvis kommer man till klokare slutsatser där. Ett nej i Konstitutionsutskottet skulle vara ett hårt slag mot utvecklingen av sjöfartsnäringen i Mälaren.

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel
Annons