Annons
Vidare till vlt.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Blind äldre man tvingades betala för flera mobiltelefoner – får rätt mot teleföretag

Ett teleföretag i Västerås sålde företagsabonnemang och flera mobiltelefoner för totalt 4 500 kronor i månaden till en äldre, svårt synskadad man. Han får nu rätt mot företaget som måste betala tillbaka.

Mellan 17 juni och 12 augusti förra året ringde företaget till mannen flera gånger och sålde då företagsabonnemang och telefoner till honom. Sammanlagt kostade de cirka 4 500 kronor i månaden.

Mannen ringde och ångrade avtalen men företaget gick inte med på det. Företaget ansåg att abonnemangen teckats av mannens enskilda firma, enligt anmälan, men han själv trodde att han tecknade abonnemanget som konsument.

Mannen är blind på båda ögonen, har ingen arbetsförmåga och behöver assistans när han tar del av skriftlig och muntlig information. Innan han blev blind hade han en enskild firma, men den är inte längre verksam.

Allmänna reklamationsnämnden menar att företaget gjorde fel när de skrev avtalen. Det var oklart från början att det var mannens verksamhet som avsågs vid försäljningen, och inte hans privata telefoni. Det framgår dessutom av inspelade samtal att mannen inte förstått innebörden av de avtal som försäljarna erbjöd honom.

Nämnden fäller Västeråsföretaget som nu måste betala tillbaka alla pengar som mannen tvingats lägga ut samt säga upp abonnemangen.