Annons
Vidare till vlt.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Blocken överens om bussar

Om två år får Västerås ett nytt busslinje-system. De rödgröna och alliansen är överens om det mesta – utom vad de nya linjerna får kosta. 3 miljoner kronor skiljer blocken åt.

Västerås får ett nytt nät av busslinjer, inne i stan. Sju linjer ska täcka in tätorten, med raka sträckningar och täta turer. Det kostar 26 miljoner kronor. Nya landsbygdslinjer införs också till Skultuna, Irsta, Hökåsen, Tillberga och Barkarö för 7 miljoner kronor.

Totalt 33 miljoner kronor, som de rödgröna partierna nu vill satsa.

Alliansen vill också införa dessa linjer, men det får kosta högst 30 miljoner kronor.

– Om det bara får kosta 30 miljoner kronor går det inte att genomföra landsbygdslinjerna fullt ut, säger Ulla Persson (S), kommun-styrelsens ordförande.

Elisabeth Unell (M) säger att 3 miljoner kronor är ett effektivitetskrav.

– Det kanske går att styra över så att fler köper tiokort och månadskort. Enkelbiljetter och sms-biljetter är dyra att hantera, säger hon.

Utformningen av de nya busslinjerna har stötts och blötts, både av allmänheten via möten och mejl och av de politiska blocken. Alliansen har krävt och fått igenom flera ändringar, bland annat att en buss går till Eriksborg och att biljettsystemet ses över. Gångbron vid centralstationen kan komma att hållas öppen dygnet runt för att underlätta för de boende i Östra hamnen och Lillåudden. Stomlinjerna ska utvärderas efter ett år och om några år öppnas skolbusslinjerna för allmänheten.

I en debattartikel i dagens VLT räknar Anna Hård af Segerstad (M) upp förändringar som alliansen fått igenom.

–Flera av de förändringarna fanns med i grundförslaget, säger Carin Lidman (S), ordförande i tekniska nämnden-