Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

BILDEXTRA: Musikalartisten blöder för gustavianskt

I musikalartisten Magnus Lundgrens takvåning i Malmö har möblerna en själ och en historia.
   – Om de vore människor skulle vi vara bästa vänner, säger han.

Annons
Denna sengustavianska soffa i framtagen originalfärg har Magnus köpt från en handlare i Belgien. ” Det är extra kul när man får plocka tillbaka saker till Sverige

Magnus Lundgrens hem är minst sagt unikt och man får leta länge för att hitta ett så genomtänkt hem med så älskade möbler.

Magnus köper nästan bara gustavianskt, men även lite rokoko. Allt i originalskick.

– Jag har fastnat i det, jag attraheras av att något är helt original och har fått vara ifred. Färgerna skapar ett fantastisk lugn. Jag kan sätta mig ner i en stol och bara titta på möblerna. Det låter sinnessjukt men det är som om de kommunicerar, säger Magnus.

Han tycker det är synd att inte fler människor tycker det är kul med gamla ting.

– Det finns inget utrymme för antikviteter i dag. Alla hem innehåller samma möbler. Jag hoppas att det blir dyrare med gustavianska möbler. Jag blöder med hjärta och själ för dem. De är den största kulturskatt vi har och måste bevaras. Jag måste tro det, säger Magnus.

Läs mer i dagens Bostad.

Gunghäst från 1800-talet.
Detta vackra bord kommer från Småland och har  aldrig varit övermålat. Det har stått i ett hem och har fått vara i fred.  Framtill ses en vacker skrapning. ”Det är inte vilket bord som helst utan har haft stor betydelse för någon”, säger Magnus.
Rokokohörnhylla i turkos originalfärg. Magnus planerar att fylla den med svartglaserat gods för att det är så fint ihop. Just nu står där ett ensamt lerkurs från tidigt 1800-tal.
Vy från övervåningen ner på det gustavianska bordet med rokokoformer.
Denna sengustavianska soffa i framtagen originalfärg har Magnus köpt från en handlare i Belgien. Köksstolarna är rokoko med framtagen originalfärg. Magnus har köpt dem i Belgien.
Denna sengustavianska soffa i framtagen originalfärg har Magnus köpt från en handlare i Belgien. ” Det är extra kul när man får plocka tillbaka saker till Sverige, säger Magnus. Denna utdragssoffa kan göras om till säng och har förmodligen varit sovplats till en mamma och hennes barn. Den ser kort ut men är ca 1.90 lång. ”Den är fantastiskt skön med sin originalstoppning, späckad med tagel. Antika möbler är bekvämare än vad man tror”.
Rokokostol i köket.
Rokokospegel från omkring 1760-70.
Fransk. Spegeln  är från slutet av 1700-talet och har tvådelat glas med kvicksilver mellan. Magnus har köpt den av en handlare i Malmö.
Katten Skaj.
Stolen är rokoko och skänken gustaviansk.Båda är i originalfärg, en blå nyans som är uppblandad med grått. ”Gustavianska möbler har mycket gult, grått, grönt och blått, men innehåller alltid en gråton”, berättar Magnus.
Detta bord har aldrig varit övermålat utan har stått på en släktgård i 200 år. Den är gjord vid sekelskiftet och benen är gustavianska. Men underredet har en svängd svängd rokokoform. Snickaren har inspirerats av rokoko men det är gustavianskt. Det är inte något som man skulle ha gjort i Stockholm utan det är ett provinsarbete.Taburetten och spegeln är båda gustavianska. På bordet står ett flintgodsfat och gustavianska tennljusstakar och ett gammal syltburk agerar vas.
Den här vackra gustavianska dragkistan är Magnus senaste köp och just nu storfavoriten. Att hitta sådana här byråer i originalfärg och med originalbeslag är väldigt ovanligt. Det är ett svenskt provinsarbete och den här har förmodligen stått på samma ställe under flera hundra år. Byrån är tudelad eftersom man förr brukade ta med den när man flyttade till sommarhuset och den kan alltså bäras som två koffertar.Spegeln i bakgrunden är rokoko, från cirka 1770, och är helt i original. Originalförgyllningen är framtagen och glaset är tudelat.
I sovrummet finns en av två IKEA-möbler i Magnus lägenhet och det är sängen. ”Till mitt försvar så köpte jag en säng med naturmaterial med tagel. Den bästa Ikea-sängen.”Bredvid står en byrå i rött för ovanlighetens skull. Magnus föredrar gråtoner. Den är ett provinsarbete som är målad för att efterlikna Stockholmsarbeten i mahogny. Den röda färgen är original från cirka 1810.Spegeln ovanför är fransk och har originalfärg och glas.Det vackra bordet kommer från Småland och är aldrig övermålat. Det har stått i ett hem och har fått vara i fred.  Framtill ses en vacker skrapning. ”Det är inte vilket bord som helst utan har haft stor betydelse för någon”, säger Magnus.Ovanpå står en fransk stenkruka från 1800-talet.
Köksstolarna är rokoko med framtagen originalfärg. Magnus har köpt dem i Belgien. De är identiska i den mån de kan vara, med tanke på att de gjordes för hand.Slagbordet från sekelskiftet köptes i Stockholm. Originalfärgen är framtagen.Skåpet är hittat på en slottsvind av en handlare och vän till Magnus. ”Det är en rysare”, säger Magnus och syftar på att den egentligen bara har haft två ägare. Den har en framtagen grå färg från gustaviansk tid cirka 1780, men det finns även en lite mörkare grå under som är originalfärgen. ”Man gjorde bedömningen att den ljusare färgen var i bättre skicka så man stannade där. Men den blandas upp med den mörkgrå, det är jättevackert”, berättar Magnus.Ljuskronan är sengustaviansk och köptes på auktion i Stockholm. ”Den är luftig och enkel och det gillar jag. Alla prismorna är 200 år gamla, det är häftigt”.Pastejterrinen från Rörstrand från sekelskiftet. ”Sådana föremål var inte en slit- och slängvara, man vårdade dem verkligen. Gick de sönder så lagade man dem, det är det som är fantastiskt. Nagg bekommer inte mig.”På bordet. Flintgodsterrinen från sekelskiftet är fransk och Magnus har satt blommor i den.Tennljusstakar. ”Vi i Sverige, var suveräna på tenn. Det är prisvärt, en enkel grej som vem som helst kan köpa och ha hemma. Det finns inget vackrare än en svensk tennljusstake från 1700-talet.”
Småländsk ljuskrona i bläckplåt. De finare kronorna gjordes i mässing och glas. Den här har förmodligen hängt i ett bondhem och gjord av en bysmed. Det är så att säga en fattigmansvariant på en finare ljuskrona. ”Ett riktigt kulturföremål, mycket ovanliga. Jag vill ha en till men då måste jag nog leta i ett till tre år.”
Detta bord har aldrig varit övermålat utan har stått på en släktgård i 200 år. Den är gjord vid sekelskiftet och benen är gustavianska. Men underredet har en svängd svängd rokokoform. På den gustavianska taburetten vilar katten Skaj, 6 år.
En riktig skatt. Denna så kallade ”gripsholmsfotölj” är från cirka 1740–1750 och är handtvättad med olika kemikalier för att få fram den krämgula originalfärgen. Den har stått på greve Magnus Stenbocks herrgård Herrborum i Östergötland.”Jag väljer alltid att strippa ner och ha kvar undertyget. Det är vackert som det är. ”

Mer läsning

Annons