Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Emma gör möbler för flera generationer

Ärlig design är vad formgivaren Emma Olbers vill jobba med och hållbarhetstanken är ständigt närvarande när hon arbetar. Rätt material och genomtänkt produktion ger också de vackraste objekten, menar hon.

Annons
Designern Emma Olbers.

Soffor är det första man tänker på när man hör namnet Emma Olbers. Men även miljömedvetenhet och närproducerat är ord som förknippas med formgivaren.

Hon har bland annat samarbetat med Ikea, Indiska och Iremöbler, där särskilt hennes soffor har fått mycket uppmärksamhet.

Hållbarhet är ständigt närvarande i alla samarbeten som hon gör numera. För några år sedan gick hon en utbildning i miljömedveten design. Kursen resulterade i möbelkollektionen ”Stockholm Wood”, en serie objekt tillverkade av nyligen fällda träd. Tanken var att skapa väldigt lokalproducerade objekt och utvärdera resultatet.

– I det projektet frågade jag mig om en stol blir finare om man vet var träet kommer ifrån, säger Emma Olbers.

Hennes miljötankar har också visat sig vara ett framgångsrikt koncept för henne rent professionellt. För några år sedan blev hon kontaktad av det Tibrobaserade möbelföretaget Citymöbler. Nya ägaren ville förvalta företagets möbelarv men i ett upp-

daterat, modernt formspråk. Emma Olbers blev ombedd att leda designarbetet vilket resulterade i möbelkollektionen ”Tre sekel”.

– Det var ett hedersuppdrag att få vara kreativ ledare för kollektionen, som är baserad på tre svenska möbelepoker. Vi har använt oss av massivt björkträ och virket sågas i ett sågverk utanför Alingsås, samma som använts i generationer.

Emma Olbers är uppvuxen på ett jordbruk strax utanför Göteborg. Hennes föräldrar kunde ganska tidigt ana att deras dotter skulle välja ett inredningsrelaterat yrke. När Emma var i 5-årsåldern brukade hon tillsammans med sina systrar möblera om hemma.

– Mina föräldrar tyckte mycket om danska designmöbler. Dessa satte vi på mattor som vi drog runt tills vi hittade en lämplig plats för dem. Lyckligtvis finns möblerna kvar och har klarat sig bra, berättar hon.

Ommöbleringsleken präglade inte bara yrkesvalet. De fick henne också att inse att kvalitet ger möbler som faktiskt bara blir vackrare med tiden – trots oöm behandling. När hon själv hamnat bakom ritbordet är det en ärlig design och möbler med kvalitet hon vill skapa. Objekten ska vara tillverkade av gedigna material som går att laga och ersätta. Om möblerna dessutom tillverkas i Sverige är det lätt för en kund att lyfta luren och ringa företaget och få trasiga delar ersatta. Nackdelen är att prislappen blir hög. Men Emma Olbers menar att vi måste göra mer omsorgsfulla val, bli lite besvärligare, låna hem, prova och lämna tillbaka om vi inte är tillfreds. På så vis är chansen större att man blir nöjd med sitt inköp.

– Vi måste börja betala vad en möbel kostar. Om priserna hela tiden ska pressas drabbar det i slutändan producenterna. I förlängningen leder det till att vi förlorar både kunskap och möjligheten att tillverka hållbara objekt som människor kan använda i generationer, säger hon.

Möbeldesignern Emma Olbers vill skapa miljövänliga produkter. Hon sitter i sin egen soffa ”Greta”, som liknar en utdragen pinnstol och är tänkt att passa i ett kök eller i en hall.
”Dagny”. Bänken är det senaste tillskottet i möbelserien ”Tre sekel”. Den designade Emma Olber till möbelmässan i februari då den visades för första gången.
”Kaj”. När möbelserien ”Tre sekel” skapades kikade Emma Olbers även i Carl Malmstens arkiv efter möbelklassiker. Stolen ”Kaj” var en av dem som sattes i produktion och som även fick nya färger.
”Valv”. Ett samtida vitrinskåp skapat av designern och arkitekten Tomas Sandell för ”Tre sekel”.
Prototypen till det skinnklädda skåpet ”Brev”, som Emma Olbers designat, står i fönstret på kontoret. Ovanpå är en av träskulpturerna från serien ”Stockholm Wood” placerad.
”Rejoin”. Soffan är inspirerad av en kofta som Emma Olbers fick ärva av sin morfar och som kom att bli en favorit i garderoben. Den består av moduler som kopplas ihop. Soffans rygg- och armstöd är tillverkat i lin och vegetabiliskt garvat skinn från Tärnsjö.
Prototypen till det skinnklädda skåpet ”Brev”, som Emma Olbers designat, står i fönstret på kontoret. I handen håller hon en av träskulpturerna från serien ”Stockholm Wood”.
”Greta”. En modern kökssoffa som Emma Olbers designat för ”Tre sekel”.
Träskulpturer från möbelkollektionen ”Stockholm Wood”.
Väggskåpet ”Brev” designade Emma Olbers 2012. Det har ett enkelt och rent formspråk och är tänkt som förvaringsskåp till småprylar och accessoarer som handskar och sjalar.

Emma Olbers

I 20-årsåldern flyttade Emma Olbers från Göteborg till Stockholm för att utbilda sig på Nyckelviksskolan. Därefter blev det Beckmans Designskola. 1999 öppnade hon sin studio och inledde samarbeten med Volvo, Ikea, Hemtex, Indiska och Åhléns. Men det var först efter utbildningen på The Sustainable Fashion Academy som formen för hur hon vill arbeta

utarbetades och i dag försöker hon införliva hållbarhetstanken i det mesta hon gör.

Mest stolt är hon över soffan ”Rejoin” för Ire som blev Svanen- och möbelfaktamärkt år 2012. ”Tre sekel” är en möbel-kollektion som är sprungen ur tre svenska möbelepoker – gustavianska klassiker, nyheter från Carl Malmstens arkiv och helt nya produkter framtagna av Emma Olbers och Tomas Sandell. Möbelkollektionen som lanserades förra året tillverkas av svenskt björkträ, noggrant utvalt från svenska skogar, och all tillverkning sker i City Möblers fabrik i Tibro.

Arbetet med ”Tre sekel” är också en av anledningarna till att Emma Olbers prisades som Årets stjärnskott av tidningen Elle Decoration i början av februari.

Mer läsning

Annons