Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Lär dig skilja på fejk och äkta

Med prislappen som vapen säljs mängder av fejkade möbelklassiker på nätet. Ibland är kopian så kass att det syns direkt
– andra gånger behövs ett mycket tränat öga för att upptäcka bluffen.

Annons
Verifikation. Titta efter stämplar och etiketter som kan verifiera att möbeln är äkta.

– Kvalitet och pris går alltid hand i hand, säger möbelhandlaren Pelle Ekelin.

En stämpel som saknas. Tyget av sämre kvalitet. Skruvar av en annan klass.

– Själen och hjärtat försvinner från de kopierade möblerna. Det mesta är slarvigt gjort, en ”Svanen” eller ”Ägget” av Arne Jacobsen utan märkning är nästan alltid falsk. Lite som ett konstverk utan signatur, säger Pelle Ekelin.

Han öppnar porten till sin butik Moderna Möbelklassiker utanför Lund. Den smakfulla byggnaden är möblerad med välbevarade designklassiker och

i väggarna sitter mångårig kunskap om våra största favoritformgivare.

– Man måste ofta träna upp känslan för kvalitet för att enkelt kunna se skillnad på en exklusiv möbel och något som bara är värt ett par hundralappar. Efter att ha läst i böcker och sett mycket lär man sig hur stämplar ska se ut och var de ska sitta, säger han.

Pelle Ekelin visar hur den mindre rutinerade designjägaren kan vrida och vända på en möbel för att hitta ledtrådar som kan bekräfta att möbeln är äkta, eller detaljer som avslöjar att de är fejk. En bit bort står en klassisk fåtölj i rotting av Poul Kjærholm. Pelle Ekelin lyfter den på sniskan:

– Under stolen ska det finnas en instansad stämpel med producenten Fritz Hansens namn.

Varningsklockor börjar ofta ringa när Pelle Ekelin får syn på billiga åtråvärda klassiker på auktioner och på nätet. Eller när någon som tror sig ha gjort ett kap börjar tvivla på designens äkthet och hör av sig för att få hjälp.

– Man ska alltid vara misstänksam mot billiga designmöbler. Först när man ställer en kopia bredvid en äkta möbel märker man att replikan tappar i stringens, säger han och förklarar att flera massproducerade kopior från till exempel Kina kan se bra ut på bild.

Safaristolen har seglat upp som en populär klassiker. Danske Kaare Klint står för originalet och redan när den tillverkades på 1930-talet kopierades den av andra danska möbeltillverkare.

– Då handlade det inte om identiska kopior, utan snarare om en stol med samma formspråk. Här har vi producentens etikett på dynan, säger han och tar försiktigt av läderryggen.

Barcelona-stolen av Ludwig Mies van der Rohe och Le Corbusiers karaktäristiska fåtölj är några av de första klassikerna som kopierades.

Flera av replikerna skulle vara olagliga att tillverka och sälja i Sverige. Här skyddar upphovsrätten i 70 år efter upphovsmannens död. Men eftersom 25 år gäller i några andra EU-länder, till exempel England, är det fritt fram att kopiera populära designklassiker från exempelvis 1960-talet där.

– Det är synd eftersom personerna som kopierar möblerna kan skada designerns varumärke, genom att exempelvis använda ett sämre material och att spridningen av möbeln blir större, säger Stina Lilja, PR-ansvarig på Patent- och registreringsverket.

Tjusiga lampklassikern ”Kotten” av Poul Henningsen är såväl omtyckt som utsatt för kopiering. I en unik och färsk dom i Malmö tingsrätt dömdes nyligen tre män som importerat och sålt vidare ett tjugotal Kotten-lampor. Männen fick dagsböter och villkorlig dom för brott mot upphovsrättslagen.

Pelle Ekelin förstår att billigare designmöbler kan locka människor. Men han vill samtidigt varna för kopiornas sämre kvalitet.

– Det viktiga är att köparna faktiskt förstår att de köper kopior och att det är mer eller mindre bortkastade pengar, säger han.

JOHN ALEXANER SAHLIN/TT

Pelle Ekelin tycker att man ska bli misstänksam när åtråvärda designklassiker säljs billigt på auktioner eller på nätet.
Har möbeln rätt proportioner? Ofta upptäcker man kopian först när man ställer den intill den äkta varan.
Ofta avslöjas kopian av att detaljerna inte är lika genomarbetade.
Om möbelklassikern är äkta har den oftast försetts med en stämpel. Som den här rottingfåtöljen av Poul Kjærholm.
Undersök möbeln och leta efter stämplar och etiketter som kan styrka att den är äkta.
Lampan ”Kotten” av Poul Henningsen kopieras ofta.
Fåtöljen

Håll koll på detaljerna

Tumregeln är som alltid – om något låter för bra för att vara sant så är det oftast det. Tänk på det när någon lockar med ett vrakpris.

Repliker tillverkas ofta med sämre material – inspektera till exempel tyget och träslaget.

Detaljerna! Hur är stygnen? Hur är mönsterpassningen? Är det ett bra utfört hantverksarbete?

Repliker eller falska designmöbler tillverkas ofta snabbt och billigt – det är lätt att brister av olika slag uppstår.

Likt en signatur på en målning är designklassikern märkt – kolla in stämplar och märken. Exakt var du ska leta varierar, producenter och designers märker sina möbler på olika sätt.

Ta hjälp av en värderingsman, men räkna med att betala för att få deras expertis.

Mer läsning

Annons