Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Nu är det billigare att inreda danskt

Strunta i PH-lampan och Sjuan-stolarna runt ellipsbordet. Med nya heta danska designers är det annat som blivit synonymt med ”god smak”. Jämfört med dyra klassiker på 1950- och 1960-talet räcker det nu med en femtiolapp för att shoppa dansk design.

Annons
Trendexperten Mads Arlien-Søborg.

– En del av succén beror på att de lägger sig i ett prisläge som folk har råd med. Det är inte så dyrt att köpa sig in i deras värld, säger Mads Arlien-Søborg, trendexpert hos We Made It, ett företag som analyserar trender inom design och livsstil.

Köksprylar, plock till kontoret, prydnader i bokhyllan och annat smått och gott har blivit viktiga beståndsdelar för de nya designhusen, till skillnad från förr när dansk design enbart kretsade kring fåtöljer, lampor och större möbler, förklarar han.

Säg ”dansk design” och folk börjar genast att tänka på adjektiv som ljust, stilrent, funktionellt och tidlöst. En och annan börjar säkert tänka på möbler signerade Arne Jacobsen, Børge Mogensen eller någon annan klassiker som förekommit i folks hem i decennier.

Men de där herrarna får se upp! Under 2000-talet har nya designhus som Hay, Normann Copenhagen och Muuto vuxit sig starka och trendiga. Nu säger vi hej till ”New Nordic” – en skön nytolkning av den nordiska designen.

– De nya märkena ligger i samma linje som den klassiska danska designen från 1950- och 1960-talet. Den bygger på samma värderingar om enkelhet och funktionalitet, säger Mads Arlien-Søborg.

Men formspråket har ändrat sig en smula.

– Märkena påverkas så klart av att vi lever i en global värld. Med utländska designers får vi nya ögon på det danska. Det har gett oss ett mer friskt perspektiv på till exempel färger, säger Mads Arlien-Søborg.

Prislappen hos de nya märkena har också betydelse för framgången. Det går förvisso inte att jämföra med Ikea, men det är ändå priser som ligger en bra bit under designklassikerna.

– De drabbades hårt av den ekonomiska krisen. Många försöker att fräscha upp sina möbler genom att återlansera dem i nya färger och sätta in dem i ett sammanhang som appellerar en yngre målgrupp.

Den klassiska ”Sjuan-stolen” lever kvar i många danska hem. På loppisar är den ett hett villebråd, men när det kommer till nytillverkning är det ingen möbel som folk jagar i butikerna.

– Det är nog den klassiker som har de svårast just nu. I stället är det Eames-stolen som syns i alla matsalsmiljöer. Däremot håller Y-stolen av Hans J Wegner fortfarande. Det beror nog på att hantverket är lite mer komplicerat.

Danska House Doctor är också framgångsrikt. Men där står fransk industriell stil högre i kurs än den klassiskt danska.

– I stället för att fokusera på egna designers satsar de på inköpare som handlar från länder i öst, säger Mads Arlien-Søborg.

Arne Jacobsens ”Sjuan”-stol.
Hans J Wegners sitter i sin egna fåtölj ”The Ox Chair”.
Muuto tillhör den nya generationen danska designers. De är bland annat kända för sina träknoppar ”The Dots”, soffor och belysning.
Danska Muuto myntade uttrycket och stilen ”New Nordic”. Genom att knyta nya, djärva designtalanger till sig har man förnyat det danska arvet.
Danska Hay vill förvalta och förnya dansk möbeldesign. De vill skapa god design till bra priser.
Företagen bakom de gamla klassikerna försöker förnya sig och göra sig intressanta för en ny yngre publik. Här är det Hans J Wegners Y-stol som fått en turkos färg.
Soffan ”Connect” från Muuto, 12 790 kronor.
Vikbart brickbord från House Doctor., 1 890 kronor.
Den knallgula stolen heter ”Nerd”, 2 995 kronor.
Pall från Skagerak, 1 395 kronor.
Spegel i träram från Hay, cirka 599 kronor.
Vasen ”Grass” är designad för vanliga blommor av den sort som vi ofta inte uppmärksammar i vardagen. Från Normann Copenhagen, 549 kronor.
Kul förvaring i ett förstorat huvud från Lego, 219 kronor.
Träknopparna ”The Dots” från Muuto, 159 kronor.
Salt- och pepparströare från Normann Copenhagen, 299 kronor.

Nya designhus

Hay grundades 2002 och har en ambition att förnya och tolka det danska designarvet från 1950- och 60-talet – men också låta utländska designers sätta sin prägel på möblerna.

Muuto lanserade uttrycket ”New Nordic” och siktar in sig på att utveckla den skandinaviska designen med nya perspektiv. Företaget handplockar djärva designtalanger i Skandinavien.

Normann Copenhagen lanserades 1999 och gjorde till en början accessoarer till köket. På senare år har även Normann möbler i sortimentet.

Fem danska designklassiker

1 Hans J Wegner. Hans vackra stolar står fort­farande högt i kurs i såväl Danmark som i utlandet. Kändast och populärast av alla är nog Y-stolen, men mysfåtöljen ”Bamse” är också extremt eftertraktad. På auktioner kan en halvsliten stol kosta tiotusentals kronor.

2 Arne Jacobsen. Arkitekt och designer som ritat och inrett ett helt hotell i Köpenhamn – SAS Royal vid tåg­stationen. ”Ägget”, ”Svanen” och ”Sjuan” är några av de mest kända möblerna.

3 Finn Juhl. Arkitekt och industridesigner som designade dyrgripen ”Hövdingestolen”.

4 Kaare Klint. Han ligger bakom den enkla safari­stolen som går att hitta för runt tusenlappen på auktioner eller hos antikhandlare.

5 Poul Henningsen. Hans klassiska PH-lampa hänger i många danska hem, på institutioner och arbetsplatser. Den finns i en mängd varianter.

Mer läsning

Annons