Annons
Vidare till vlt.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Botniabanan borde vara ett avskräckande exempel

Dragningen av en ny järnväg mellan Västerås och Eskilstuna är under utredning. Anledningen är att resenärerna ska kunna minska sin restid med cirka sex minuter. En preliminär utredning visar att kostnaden för en sådan dragning av järnvägen kommer att kosta mer än 2 miljarder kronor.

Innan Botniabanan byggdes fanns det en beräkning på att den skulle kosta elva miljarder kronor, men när den invigdes var summan uppe i 16 miljarder. Innan alla kringkostnader är färdigräknade så är summan 26 miljarder.

Den största boven i dramat är att inte alla kringkostnader kommer fram innan ett bygge startar och anledningen till detta kan vara av olika skäl.

Därför tycker jag att de åtgärder som Västerås, Hallstahammar och Eskilstuna kom överens om, när det gäller järnvägen mellan Västerås och Eskilstuna bör genomföras, det tjänar alla på och det måste väl vara samhällsekonomiskt riktigt.

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel