Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Brittisk press rasistvinklar VLT:s rapportering om bilbränder

Artikel 10 av 16
Bilbränder
Visa alla artiklar

VLT:s artikel om bilbrändernas orsaker har fått spridning internationellt.
Det finns bara ett problem med det.
Uppgifterna som sprids är kraftigt förvanskade och felaktiga.

Annons

Den engelska högerkonservativa och invandringskritiska tidningen Daily Express publicerade häromdagen en artikel som i huvudsak baserades på VLT:s publicering av det brev som en ung kille på Skallberget skrev till VLT efter publiceringen av vår granskning av bilbrändernas orsaker.

I artikeln refereras också faktauppgifter tagna ur VLT:s granskning.

Men den engelska tidningen har i sin ingress skrivit att VLT publicerat ett erkännande från en flykting om att det är asylsökande som ligger bakom bilbränderna i Västerås, en uppgift tagen ur luften. Och att han skyller det hela på rasistiska svenskar.

Förvrängningarna är otroliga

Enligt David Crouch, brittisk frilansjournalist för bland annat the Guardian och gästföreläsare i journalistik vid Göteborgs universitet, är sådana artiklar om Sverige vanliga i Daily Express, och storebror the Daily Mail.

– De vill lämna EU och stoppa immigrationen, och använder Sverige som ett exempel på att immigration inte fungerar. Förvrängningarna är otroliga, säger han.

Lättillgängligheten, möjligheterna att översätta online och förstås - det brännande ämnet - gör att en historia om bilbränder i Västerås kan bli en story även utomlands.

– Jag tror att det är för att Sverige har tagit emot så många invandrare och ses som en gott exempel i resten av Europa, ett bra land, säger David Crouch.

Daily Express drar referenser till flyktingströmmen 2015 och beskriver ett Sverige där brotten och våldet har ökat i dess spår.

De använder Google översätt och skannar svenska tidningar

De länkar till tidigare artikel och refererar också felaktigt till Västerås som en så kallad no-go-zone. Ett område där polisen inte längre vågar sig in på grund av gängkriminalitet och våld.

Hur hittar de informationen? Bevakar de svenska dagstidningar?

– Ja, de använder Google översätt och skannar svenska tidningar för minsta bevis på problem med immigrationen.

Artikeln i Daily Express lästes av någon på den statligt kontrollerade ryska tv-kanalen RT International, tidigare känd som Russia Today. Kanalen ingår i en nyhetsbyrå som startades av Vladimir Putin, och har kritiserats för att vara en propagandakanal för presidenten. En reporter därifrån kontaktade VLT, för att få en intervju.

RT International rapporterar om västvärldens problem med samma agenda som de brittiska högermedierna. Enligt Bengt Johansson, professor i journalistik vid Göteborgs universitet, görs det dels för att destabilisera, dels för att visa upp västvärldens problem och upphöja det egna landet som något annat.

Bengt Johansson påpekar att det är ovant för någon som är uppvuxen i Sverige att förhålla sig till medier som är propagandakanaler.

– Vi är inte riktigt vana vid det i Sverige. Vi har levt med den objektiva journalistiken och propagandan har inte varit så tydlig som den är i dag. Vi har fått ett mycket mer polariserat medielandskap.

Krönika: Min lokala rapportering blev hett stoff för rasistiskt vinklade medier

Nu har VLT:s app blivit ännu bättre! Snabbare,smidigare - och du kan skräddarsy ditt nyhetsflöde på ett helt nytt sätt. Glöm inte att ladda ned/uppdatera VLT:s nya app här.