Annons
Vidare till vlt.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Bussen hade brandsläckning

Det fanns sprinkler i motorrummet och brandlarm kopplat till förarplatsen på olycksbussen.

Det säger bussbolaget Swebus presschef Ingvar Ryggesjö:

- Olyckan ska utredas på två sätt. Dels av oss internt, dels av oberoende experter som busstillverkaren Neoplan anlitar. Det är mycket viktigt att få reda på brandorsaken.

Det finns inga lagkrav, varken nationellt eller internationellt, på att bussar ska ha utrustning för brandsläckning i motorrummet - statistik visar att den övervägande majoriteten av alla bränder uppstår i motorrummet.

Svenska försäkringsbolag har dock sedan flera år vägrat att försäkra bussar som saknar brandskydd i form av sprinkler eller släckutrustning i motorrummet.

- Bussen som brann hade sprinkler i motorrummet och brandlarm till förarplatsen.

Utredningarna som genomförs ska bland annat ta reda på om släckningsutrustningen fungerade - branden kan ha haft ett så häftigt förlopp att släckningsutrustningen inte förslog. På samma sätt ska utredningen ta reda på om brandlarmet till föraren fungerade eller inte - uppgifter från passagerare tyder på att det inte larmade omedelbart, i stället upptäcktes branden först när röklukt kändes.

Ingvar Ryggesjö är idag mycket tacksam för att olyckan mellan Västerås och Enköping fick ett så lyckligt förlopp - alla passagerare oskadda och majoriteten av bagaget räddat.

Flera lyckliga omständigheter samverkade; få och rörliga passagerare, dagtid, en mycket erfaren chaufför som dessutom genomgått en brandskyddsutbildning helt nyligen.

- Det här visar att vi ska fortsätta utbilda - och utbilda ännu mer! säger Ingvar Ryggesjö och poängerar att den snabba evakueringen ledd av chauffören räddade liv.

- Vi ska hålla allmänheten underrättad om hur utredningarna om bussbranden går. Vi har allt att vinna på transparens i sådana här frågor, säger Ingvar Ryggesjö.