Västerås. – Vi skulle behöva ta ett nytt helhetsgrepp på både stadstrafiken och landsbygdslinjerna, säger Maria Linder, förvaltningschef på Kollektivtrafik- förvaltningen Västmanland, VL.
Gågateförslaget har varit uppe till diskussion tidigare i kommunen och då har VL framfört kritiska synpunkter. Bland annat anser man att tillgängligheten blir sämre när det inte finns hållplatser mitt i stadskärnan.
Sedan dess har ytterligare ett argument mot en gågata tillkommit: Omläggningen av busslinjerna som skedde den 18 augusti 2013. Smartkoll kostade 47,7 miljoner kronor. Enligt Maria Linder skulle en gågata påverka Smartkoll, som hon menar blev en väldigt lyckad busslinjelösning.
Busstrafiken skulle behöva ses över igen i sin helhet.
– Vi kan bli tvungna att lyfta ut all stadstrafik ur cent- rum.
Det går inte bara att leda om bussar in på exempelvis Domkyrkoesplanaden och Kopparbergsvägen, anser hon. Vissa gator i centrum är inte anpassade för buss, andra är enkelriktade. Det sistnämnda är ett problem eftersom VL strävar efter att busslinjer ska trafikera samma gata åt båda håll.
– Det finns helt enkelt ingen enkel snabb lösning.