Annons
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Cajsa visste mer om reklamdiskussionen

 
Nostalgi - 60-talet
Visa alla artiklar

Fotografier från en diskussion om reklam från 1969. Berätta gärna om du vet mer! Och mer visste Cajsa Muellern-Harvig.

Annons

- Diskussionen handlar om en sanering av reklambranschen. Herrarna kommer jag inte ihåg vilka de är, men då var jag ordförande för PR-kommittén för Västerås, berättar Cajsa Muellern-Harvig.

Cajsa ger bakgrunden, samhållskritikern och miljödebattören Gillberg gjorde en slags eriksgata genom Sverige för att diskutera reklam och reklamens innehåll.

Cajsa Muellern-Harvig skrev ett referat av den debatten till en branschtidning för reklammänniskor. VLT tyckte det var så intressant att det blev en egen serie i Länstidningen.

- Jag kommer ihåg att rubriken var: Ska reklamfolk skämmas?

- Det handlade mycket om svält kontra lyxkonsumtion. Diskussionen som väcktes i reklambranschen blev så häftig att det senare anordnades kurser, en slags utbildning för reklambranschen.

Reklamförbundet certifierade reklamutgivare.

Men allt det här räknar Cajsa till sitt "förra liv". I sitt nuvarande liv är hon etablerad konstnär.

- Det var så kul, jag satt och tittade på vlt på min ipad, och helt plötsligt fick jag syn på en bild av mig själv!