Annons
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Chaufför tände eld på sina lastbilar – får ingen lindring i hovrätten

Det verkade som att lastbilschauffören från Arboga hade otur med sina fordon. Två lätta lastbilar började brinna under färd. Men försäkringsbolagets erfarne brandutredare anade oråd.

Annons

År 2014 anmälde chauffören, som vi tidigare skrivit i samband med tingsrättsdomen , att hans lätta lastbil började brinna under färd utomlands. Enligt chauffören började det lukta bränt varpå han precis hann ut innan det small.Försäkringsbolaget betalade ut pengarna, bilen stod utomlands och det fanns ingenting som vid polisens hastiga påseende i utlandet visade elakt spel.

Arbogachauffören köpte en begagnad lätt lastbil som ersättning för sitt brunna fordon. Men bara någon dag efter köpet tycktes det som om oturen återigen hann fatt ekipaget. Enligt chaufförens anmälan small det till i motorn varpå det började brinna och ryka.

Men nu stod lastbilen i Sverige och försäkringsbolaget, Länsförsäkringar Bergslagen, satte erfarna utredare på fallet. Utredarna fick reda på för chauffören besvärande saker.

För det första hade den nyköpta begagnade bilen varit på verkstad dagen innan branden. Där hade man konstaterat flera svåra fel som skulle kosta 25 000 att laga i form av motorbyte. Lastbilen måste ha gått märkbart illa.

För det andra hade bilbärgaren, som en stund senare skulle bärga den brandskadade lastbilen, passerat samma vägsträcka kort tid före branden och då sett bilen stå stilla vid vägkanten. Utan brand.

Försäkringsbolaget anmälde chauffören för bedrägeri – och lyckades dessutom hitta den först brandskadade bilen nere i Europa. Dessutom hittade man papper som visade att den första bilens växellåda hade behövt lagas för minst 30 000 kronor plus rostskador och slitna bromsbelägg.

I den andra lastbilen konstaterades två separata brandhärdar i kupén samt en brandhärd vid luftintaget. I den första lastbilen konstaterades en brandhärd vid motorns högra luftintag samt att motorn måste ha varit kall och branden kan inte ha startat under färd.

Försäkringsbolag, polis och åklagare var eniga; i stället för att betala bilverkstaden valde chauffören att elda upp sina bilar och få försäkringsbolaget att betala honom.

Det resonemanget höll Västmanlands tingsrätt med om och dömde chauffören i februari i år till fem månaders fängelse för bedrägeri och vissa andra mindre brott.

Domen överklagades till Svea hovrätt.Hovrätten konstaterar kortfattat att den inte ser någon anledning att ändra tingsrättens dom.