Annons
Vidare till vlt.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Cykelbanor sopas och saltas på försök

Alla de tre planerade slingorna för gående och cyklister ska sopsaltas men bara med en maskin. Det är kompromissen för att ha råd med testet.

Som VLT berättat tidigare blev testet med att sopa och salta gång- och cykelbanor i stället för att ploga och sanda mycket dyrare än vad tekniska nämnden hade tänkt sig. Man hade satt av drygt en miljon kronor men det visade sig kosta det tredubbla.

Nu har tjänstemännen på tekniska kontoret lagt fram ett förslag som gör att alla slingorna trots allt kan sopsaltas till en lägre kostnad. Lösningen är att bara anlita en entreprenör för alla slingorna.

Det innebär att det bara behövs en maskin, ett förråd med saltlake med mera. Nackdelen är att det tar mycket längre tid att köra slingorna som är 2,4 mil långa sammanlagt.

En normalvinter beräknas sopsaltningen kosta 2,3 miljoner kronor. Gatuchef Kent Nyman räknar med att det ska rymmas inom budgeten för vinterväghållningen.

Tekniska nämnden tar upp frågan för beslut på sitt möte på tisdag.

Om det hade räckt med att sopa och salta vid onsdagens snöoväder är oklart. Då hade man kanske varit tvungen att ploga också, funderar Mikael Vilbaste (MP) som är ordförande i det kommunala cykelrådet.

De tre slingorna är följande:

1. Centrumstråket är cirka sju kilometer långt och går via Kristiansborgsallén, Bergslagsvägen, Norrleden och Vasagatan.

2. Östra stråket är lika långt och går via Stockholmsvägen, Österleden, Tråddragargatan och Malmabergsgatan.

3. Västra stråket som är tio kilometer långt går via Köpingsvägen, Järnbruksgatan, Smältverksgatan, Puddelugnsgatan, Fredriksbergsgatan och Råbyleden.

Sopsaltningen ska ge ökad trafiksäkerhet och bättre framkomlighet vilket ska få fler att gå och cykla. Halkan bekämpas med saltlösning eller befuktad salt.

Läs även:

Sopsaltning dyrare än beräknat

Ny cykelbana som är redo för sopsaltning

Tungt att släpa på cykeln

Nu har VLT:s app blivit ännu bättre! Snabbare, smidigare –och du kan skräddarsy ditt nyhetsflöde på ett helt nytt sätt. Glöm inte att ladda ned/uppdatera VLT:s nya app här.