Annons
Vidare till vlt.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Cyklister struntar i regler

Höjda böter gör inte cyklister mer laglydiga. Det finns andra sätt att ändra deras beteende i trafiken.

Slutsatsen levereras av Sören Nordlund, Högskolan i Dalarna, som har fördjupat sig i forskning om trafikanters beteende. Han deltog i cykelkonferensen i Västerås.

Beteende är psykologi. Cyklister ser inte cykeln som ett fordon utan som en förlängning av kroppen: att jämföra med inlines eller ett verktyg, enligt Sören Nordlund.

De uppfattar därför inte att de måste följa trafikregler.

– En bilförare skulle aldrig gena över en gräsmatta, men det gör cyklister. Bilförare är medvetna om att de framför ett fordon och att man inte kan köra hursomhelst.

Ytterligare förklaringar till cyklisters bristande laglydnad är liten risk att bötfällas och att cyklister inte känner någon social press att följa regler.

Cyklister är den mest olycksdrabbade trafikantgruppen – så det finns ett stort samhällsintresse att få dem att cykla säkrare.

Det går att förändra beteenden, enligt Sören Nordlund. Men inte genom hot och böter utan på annat sätt. Man kan sätta upp skyltar som uppmanar till att göra rätt, exempelvis ”Titta åt sidorna innan du korsar vägen”.

– Det är enklare att få folk att ändra beteende om man inte ger några argument. Att lägga till ”så blir du inte påkörd” får motsatt effekt. Det upplevs som förnumstigt.

Sören Nordlunds åsikter är kontroversiella. Trafiksäkerhetskampanjer i Sverige har hittills formulerats i argument. En slogan som ”Sänk hastigheten och rädda liv” ger alltså dålig effekt, enligt honom.