Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Dags att spara på Västerås flygplats

I maj landade första planet från Wow Air. Kommunstyrelsens ordförande Anders Teljebäck (S) var på plats och påstod sig ”få gåshud”. Teljebäck kallade premiärturen ”ett genombrott” och flankerades av flygplatsens vd som spådde 90 000 nya passagerare och en fördubbling av resandet.

Annons

Teljebäck lade till att det nu skulle bli ”ruljangs” på det kommunala flygkaféet och den likaledes kommunala taxfreeshoppen.

Tre månader senare avbröt Wow Air verksamheten. För gott. Anders Teljebäck tillstod i kommunstyrelsen att han kände sig ”grundlurad”.

Strax innan Wow gjort entré hade flygplatsbolaget sparkat sin vd – som ändå fick jobba kvar – och sedan anställt en ny. Den nye visade sig ha upprättat tvivelaktiga meritförteckningar.

Han fick också sluta. En tredje vd rekryterades.

Sedan 2014 har flygplatsens underskott ökat från drygt 20 miljoner kronor året till drygt 30. Men S-styret ger sig inte.

Efter den dyra vd-karusellen och fiaskot med Wow lanseras nu en ny storsatsning. Den här gången ska kommunen betala Nextjet för att flyga till Helsingfors.

Avtalet verkar vattentätt. För Nextjets del. Skattebetalarna i Västerås tar all risk.

Dealen är att kommunen förskottsbetalar flygningarna. Sedan får kommunen ta del av eventuella biljettintäkter. Om det blir några.

Flygplatsbolaget med S-märkt ordförande skrev på med Nextjet utan att fråga kommunstyrelse eller kommunfullmäktige om lov. Därefter upptäckte bolaget att de initiala utläggen var så stora att bolagets kassa och låneutrymme inte räckte till.

Då gick man till kommunstyrelsen.

Budskapet: Kraftigt utökade krediter omedelbart, eller så måste flygplatsbolaget bryta det avtal man nyss skrivit på med mångmiljonböter som följd.

Kommunstyrelsens majoritet beviljade. Liberalerna avstod. Vi ansåg att flygplatsbolaget borde frågat om utökade krediter först, innan man skrev avtal med Nextjet.

En miljöpartist i kommunstyrelsen begärde ordet. Hon menade att hela upplägget påminde om hennes tid som croupier på ett kasino.

Där hade samma spelmissbrukare kommit in varje dag och deklarerat ”i kväll vänder det”. Onekligen en träffande liknelse. Men konstigt nog stödde MP sedan ändå de nya lånen.

Avtalet med Nextjet är tvåårigt. Om flygen är välfyllda kommer det att sluta med en vinst på en handfull miljoner för flygplatsbolaget.

Om fyllnadsgraden är lägre kan förlusten bli stor. Riktigt stor. Då måste avtalet avbrytas i förtid.

En ekonom på kommunen har räknat ut att förlusten blir 20-30 miljoner redan om avtalet avbryts vid jul i år. Väntar man längre ökar förlusterna.

Tillsammans med det befintliga underskottet kan vi alltså snabbt närma oss 50 miljoner i årligt underskott redan om någon månad.

Risktagande i denna storlek är ytterst tveksamt i förhållande till den möjliga vinsten. Flygplatsens underskott beror i grunden på massiv överkapacitet.

Aktörer som vill flyga har en uppsjö av mellansvenska flygplatser att välja mellan. Många är kommunalt ägda. Många går back.

Att som ägare hälla in nya pengar är i detta läge en oerhört vansklig strategi. I stället borde vi fundera på konsolidering.

Västerås flygplats satsar i dag på alla typer av verksamheter: reguljärt passagerarflyg, charterflyg, fraktflyg, pilotutbildning, privatflyg, museiflyg, militärt flyg och brandflyg. Vad täckningsbidraget (intäkter minus rörliga kostnader) är från respektive verksamhet förblir okänt. Anders Teljebäck har tydligen inget intresse att ta reda på det.

Jag och Liberalerna är inte emot en flygplats i sig. Däremot är vi bestämda motståndare till de kraftigt ökade underskott som blivit följden av S-styrets politik.

Nu behöver vi skala ned, spara kostnader och kanske till och med sluta erbjuda vissa tjänster. Men detta kräver ekonomisk analys. Något Anders Teljebäck tyvärr verkar oförmögen till.

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel
Annons