Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

De vill ha pengarna tillbaka efter galan

I dagarna är det två månader sedan kaoset bröt ut vid Julgalan i ABB Arena. Och trots krav på ersättning har västeråsarna ännu inte sett till några pengar. Och nu är det dags att börja ställa hårdare krav.

Annons

Kerstin Engdalen och Ulrika Synnerborn hade slagit på stort den här kvällen och köpt de dyraste biljetterna, diamant, för 1 545 kronor.

De skulle äta och dricka gott och få ett bord nära scenen. Men trots att de var där i god tid blev de fast i kön vid entrén. Ulrika berättar att folk trängde på och att de såg två tjejer som svimmade och fick lyftas bort av vakter.

– Det började bli riktigt obehagligt och efter en och en halv timme lyckades vi trycka oss in, men det var fullt kaos därinne. Vi fick ett bord till slut, men maten var kall, vissa rätter var slut och någon dryck fick vi inte alls. Och showen hade redan börjat, säger Ulrika Synnerborn.

De stannade tills uppträdandet var över, sedan åkte de hem, jättebesvikna.

– Vi var ledsna, frusna, besvikna och hade helt tappat feststämningen.

Två dagar senare, måndagen den 14 december, skickade Ulrika iväg det första mejlet till arrangörerna. Hon beskrev den misslyckade kvällen och krävde en ordentlig kompensation.

Första mejlsvaret kom den 22 december, då beklagade arrangörerna det inträffade och svarade att de skulle ta tag i alla reklamationer och lovade att återkomma med svar. Sedan blev det tyst.

Efter ännu en påstötning kom ett nytt mejl den 12 januari. Där hoppas arrangörerna att Ulrika haft en fin start på det nya året. De förklarar också att de börjat jobba efter julledigheten och att Ulrikas ärende håller på att behandlas. De lovar återkomma.

Men det har inte dykt upp vare sig pengar eller något annat erbjudande om ersättning.

– Jag har mejlat flera gånger till Julgalans arran- görer, men än har vi inte fått någon kompensation, säger hon med en suck.

Även Kerstin är besviken.

– Jag är jätteledsen och besviken och vill ha pengarna tillbaka. Men man börjar känna sig rättslös, folk har ju gjort allt för att få kompensation men det verkar inte hända någonting.

Inte heller västeråsaren Ingela Thunman har fått någon respons på sitt krav på ersättning.

– Vi var fyra personer som gick tillsammans och vi betalade 1 200 kronor var för biljetterna. Jag har krävt kompensation för hela eller delar av den summan, men inte ens fått något svar på mina mejl. Vad ska man göra?

VLT har under måndagen sökt Julgalans talesperson Jonas Wakman för en kommentar, utan framgång.

Tommy Hallman, konsumentjuridisk rådgivare på Västerås stad, ger rådet till missnöjda julgalebesökare att börja ställa hårdare krav.

– Två månader borde vara en tillräckligt lång tid för att de ska ha löst det. Gör en skriftlig reklamation där ni kräver ett avslut inom tio dagar. Skriv också att ni annars gör en anmälan till ARN, allmänna reklamationsnämnden.

Mejl går bra och ange också hur mycket pengar du vill ha tillbaka.

– Det underlättar att vara så konkret som möjligt, men kraven ska vara rimliga. Det är ingen mening att fara ut i fantasisummor.

Han säger också att det kan ta bortåt sex månader för ARN att fatta beslut och att beslutet inte är direkt bindande. Enklast är att göra anmälan på ARN.se på nätet.

– Företaget behöver inte följa ARN:s beslut, men i det här fallet har jag svårt att tro att de inte skulle göra det. Då skulle väl nästa Julgala vara om intet.

Både privatpersoner och företagare kan också vända sig till Kronofogden som kan utfärda ett betalningsföreläggande mot företaget.

Detta har hänt:

Totalt kaos bröt ut vid

Julgalan på ABB Arena

i Västerås lördagen den 12 december. Besökarna fick köa i timmar och senare visade det sig att arrangörerna sålt cirka 800

biljetter för mycket.

De som till slut kom in berättar att de inte fick de bord de hade betalat för, att maten var kall, vissa rätter slut och att det inte ens fanns tallrikar till alla utan gästerna tog mat

i servetterna. De fick heller inte de dryckesbiljetter de beställt och betalt för.

Sedan dess har många krävt kompensation och pengarna tillbaka, utan att ha fått något.