Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Debatt: Alkoholtillstånd tar för lång tid

Vi Moderater vill att Västerås ska vara en attraktiv stad för invånare, besökare och företagare. Vid en värdering av hur bra företagsklimatet är i en kommun är hanteringen av serveringstillstånd en viktig faktor.

Annons

Ett serveringstillstånd kan vara avgörande för att bedriva en restaurang. Ett tidigt besked om serveringstillståndet kommer underlätta för restaurangen att starta, eller fortsätta in verksamhet vid byta av ägare.

Tyvärr finns det dock många restauranger som under året fått vänta väldigt länge på sitt serveringstillstånd.

Näringslivets regelnämnd släppte i augusti en rapport om serveringstillstånd. Den visar att Västerås har en hel del jobb kvar.

Rapporten visar att det går att ha så kort handläggningstid (när alla papper är korrekt ifyllda) som en vecka då sex kommuner i Sverige har det. Däribland noteras Sala kommun och Linköping medan Örebro har 2 veckor och Malmö 3 veckor.

Västerås brukar klara handläggningen på fem veckor. Även om det skett en förbättring sedan 2012 med en veckas kortare handläggningstid, är fem veckor för lång tid.

I Västerås stad finns det en servicedeklaration när det gäller frågan som serveringstillstånd. Den säger att handläggnings-tiden ska vara max 60 dagar.

Det är lång tid för ett företag med anställda att inte kunna bedriva sin verksamhet, då en restaurang utan serveringstillstånd har svårt att locka gäster kvällstid. En del kommuner har till och med en kompensation om servicegarantin inte uppfylls.

Tyvärr skiljer sig avgiften mellan kommuner rejält, vilket kan göra det svårbegripligt för restaurangägare som driver verksamhet i flera kommuner. I Västmanland ligger de flesta serveringstillståndsavgifterna på 11 000 kronor. I Linköping kostar det endast 4395 kronor och i Örebro 8000 kronor.

Den årliga tillsynsavgiften för en restaurang i Västerås är ännu högre än för ett nytt serveringstillstånd och hamnar på hela 24 475 kronor. Salas avgift är 13 500 kronor medan Linköping har 11 000 kronor och Örebro 11 900 kronor.

Västerås stad bör jobba för att få ner tiden för att ge ett servicetillstånd. Rimligtvis borde det kunna handläggas inom tre veckor.

Med en snabbare process för tillstånd kan företagen tidigare komma i gång med sin verksamhet.

Kan skillnaderna på avgifterna och tiderna beror på skillnader i antalet handläggare? Här är svaret nej.

I Västerås och Örebro finns 2-3 handläggare och i Linköping är det endast 1-2 personer. De tre kommunerna beviljar tillstånd i samma intervall, det vill säga 100-200 stycken tillstånd under 2015.

Det är bra att Västerås stad efter vår motion har arbetat fram servicedeklarationer. Det är självklart att företag ska kunna veta när de kan få besked om olika tillstånd.

Servicedeklarationerna får dock aldrig leda till att ett ärende ska ta lång tid att hantera, utan målet måste alltid vara att det ska vara så korta handläggningstider som möjligt. Det ska ges tydliga besked när ansökningar lämnas in så att företag kan planera sin verksamhet.

Det är mycket olyckligt att Västerås har längre handläggningstid än jämförbara kommuner och vi måste ta reda på varför ett tillstånd, samt tillsyn tar längre tid och kostar mer i Västerås.

Detta är en näringslivsfråga som kräver åtgärder när rapporten visar att vi kan bättre. Frågan blir vad Socialdemokraterna i Västerås kommer att göra för att förbättra service-deklarationen för utskänkningstillstånd, samt att vi lever upp till dagens garanti.

Det är dags att se över arbetsinsatsen som Västerås har för enskilda tillstånd och tillsyn så att det stämmer med avgiften. Det är dags att jämföra oss med de bästa kommunerna för att arbeta in goda förslag och metoder.

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel
Annons