Annons
Vidare till vlt.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Debatt: Äntligen stopp för miljonrullningen till flygplatsen

Under kommunstyrelsens senaste sammanträde, den 29 april, togs beslut om att påbörja avvecklingen av Västerås flygplats. Frågan lyftes på initiativ av MP, S och L och en nedläggning av flygplatsen är något vi miljöpartister kämpat länge för.

Förra året gick flygplatsen back med 23 miljoner kronor och under de senaste 17 åren har flygplatsen kostat skattebetalarna nästan en halv miljard kronor. Dessa pengar borde ha använts till skola, vård och omsorg, inte till att stödja klimatskadligt flyg.

Efter valet 2018 kom vi överens med S, L och C om att kommunens stöd till flygplatsen måste minska. Stödet ska vara väsentligt lägre än 15 miljoner till 2022, med ett delmål på 20 miljoner för 2019. Flygplatsen missade målet för 2019 och enligt flygplatsbolagets egna beräkningar kommer underskottet att öka till nästan 30 miljoner år 2025. Utöver det behöver dyra investeringar göras, som en ny beläggning på landningsbanan för 80–120 miljoner och renovering av gater, bagageband och räddningsfordon för 41 miljoner. Kommunens pengar behövs till annat än att stödja flygplatsen och att i detta läge fortsätta att pumpa in pengar i flygplatsen är direkt oansvarigt.

Dessutom är det dags att vi tar klimatkrisen på allvar. För att förhindra en uppvärmning av planeten som är katastrofal både för människor och djur – med bland annat extremväder, översvämningar, svält och fattigdom som följd – behöver vi minska våra klimatutsläpp kraftigt och på kort tid. Flygresor är en viktig källa till koldioxidutsläpp. I den koldioxidbudget som tagits fram för Västerås anges flygresor som den största utsläppssektorn, större än utsläppen från inrikes transporter och från el och fjärrvärme. Vi måste ta dessa siffror på allvar och sluta subventionera flyget.

Flygplatsen ligger även på värdefull mark. Västerås växer och med det kommer behov av såväl bostäder som näringslivsmark. Marken flygplatsen ligger på kan därför användas till något bättre. Exakt vad marken bör användas till är för tidigt att säga, men som exempel har en tidigare utredning visat att området skulle kunna bebyggas med 3 000–4 000 bostäder.

Flygplatsen har redan kostat allt för mycket allt för länge. I stället för att subventionera flyg vill vi använda pengarna till välfärden – till skola, vård och omsorg. Under pågående klimatkris, och med ekonomiskt tuffa tider runt hörnet, är det den enda riktiga prioriteringen att göra.

Anna Thunell,

kommunalråd för Miljöpartiet Västerås

Markus Lindgren,

kommunalråd för Miljöpartiet Västerås

Johannes Wretljung Persson,

ordförande för Miljöpartiet Västerås

Anmäl text- och faktafel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel