Annons
Vidare till vlt.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Debatt: Är dödandet av sjuka och äldre en form av rasism?

Replik. Efter att ha läst Kolja Gillis klargörande inlägg, "Många missuppfattningar om ambulansflyg", VLT den 17 juni, och "Att maximera riskerna", vlt.se den 16 juni, tycker jag att vi i enlighet med hans presentation om alla risker för: Följdskador och livslångt lidande på grund av exempelvis syrebrist, övriga riksfyllda komplikationer som leder till längre vård tid.

Om vi avvecklar flygplatsen måste vi:  utveckla, utbilda och inköpa mer ambulanser, läkare, sjuksköterskor med mera, och genom snabb körning på en av Sveriges mest trafikerade vägar E18/E4 utsätta andra medtrafikanter för ökade risker när de skall hålla sig undan för ambulans med blåljus. Jag förstår att i vissa kretsar av politiker är detta scenario helt okej, bara det inte drabbar dem själva.

Bara MP med sina kamratpartier får lägga ner flygplatsen i Västerås, med hänvisning till kostnader. Denna kostnad är som en försäkringspremie. I fall det händer nåt som inte kan hända. (Covid kunde inte drabba Sverige.) Nämligen att nåt händer på Arlanda, (terrordåd, flygkrasch, Dengufeber, ebola etcetera). Och man behöver ta ner plan som är i luften med Miljöpartimässigt lite bränsle i tankarna, så är ju alternativet Västerås flygplats en bra back-up.

Eller om det börjar brinna okontrollerat i någon del eller på flera platser av Svealand (det kunde ju heller inte hända 2014 och 2018). Och vi då behöver en i området centralt belägen flygplats, som då inte sänker/hindrar verksamheten på Arlanda som kan ta emot, serva och skicka ut brandsläckningsplan till berörda platser.

Om ett stort terrordåd skulle inträffa i Västerås, och skadade snabbt behöver flygas ut till andra sjukhus i landet för akut vård. Eller nytänkande och uppfinningsrika företag och personer ser flygplatsen som en möjlighet att utveckla nya flygfarkoster, som kan ge vår region mer nya intressanta jobb. Ja listan på händelser som gör det intressant och behjärtansvärt att ha kvar flygplatsen i Västerås är längre än så här.

Nu när Kolja Gillis , Pilot och läkare,  i inlägg till VLT beskrev på följande sätt:

"156 kronor om året är det beloppet som Hässlö flygplats kostar varje västeråsare per år – i förhållande till budgeten i stan är dessa 24 miljoner nog inte ens fikapengar, ändå gapar man glåpord om att vägs ände är nådd, och försöker visa handlingskraft som politiker – vi har hört det med pengar till vård och omsorg … "

Så kostnaden för denna försäkring, utslaget på antalet västeråsare blir 156 kronor/år så är det bara dum prestige som inte får politikerna i Västerås Stadshus att våga ändra sig.

"Vi skall skydda de äldre mot coronaviruset, ingen skall dö i onödan." Det räcker med dum prestige, erkänn att ni kan ändra er, och ni vinner folkets förtroende. Synen på ett människolivs värde har redan devalverats för mycket i vårt land, med cirka 3 000 onödiga dödsfall i Äldrevården på grund av coronavirusets härjningar/palliativ vård inom Äldrevårdsektorn.

Bara för att man fattat ett beslut, måste man inte genomföra det om det visar sig att det var en bättre lösning för folket i Västerås och Västmanland. Kanske kan vi övriga, Västmanlänningar inte boende i Västerås få vara med och bidra, då kanske "försäkringspremien" på 156 kr/år kan minskas till en bra bit under 100-lappen, och känslan av att politikerna bryr sig om vårt väl och ve.

Sådana politiker får jag respekt för, sådana som lyssnar och är beredda att ändra sig när de får övertygande argument.

Hans Brandt

Anmäl text- och faktafel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel