Annons
Vidare till vlt.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Debatt: Arlandas 4:de bana i Västerås?

Den 15 juni meddelade Svedavia att man stoppar de långt gångna planerna på utbyggnaden av Arlanda med 4:e bana som kostnadsberäknats till 17 miljarder. 

Med lite vision borde detta vara en chans för Västeråspolitikerna att komma ur den eviga oenigheten om att behålla eller avveckla Västerås flygplats. 

Min idé är att man undersöker möjligheten att för de 17 miljarderna i stället integrera Västerås flygplats i Arlandas infrastruktur och bygger en höghastighetsbana mellan Arlanda-Västerås. Restid under 30 minuter. Järnvägen kan dessutom vara början på nya banan Stockholm-Oslo. Flygledningen av Västerås start- och landningsbana borde kunna styras och övervakas digitalt från flygledartornet på Arlanda och fungera som den 4:e banan.

Gunnar Anell (M)

Anmäl text- och faktafel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel