Annons
Vidare till vlt.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Debatt: Avvakta nedläggningen - digitalisera flygplatser

Om nu Bengt Simonsson har ett förslag som skulle kunna skapa en miljardindustri i att digitalisera flygplatser så borde en nedläggning avvaktas till dess att konsekvenserna av detta har utretts djupgående.

Det är ju tack vare den enormt snabba tekniska utvecklingen med exempelvis 5G detta har möjliggjorts.

Både Näringsdepartement, Luftfartsverket och flera större företag som ABB, Saab, Assa Abloy och Combitech är inblandade. Det är ju en så stor och strategisk etablering nästan i klass med etableringar som Northvolt och Amazon.

Förslaget vänder ju därmed upp och ned på de förutsättningar som utgjort bas för nedläggning. Förutsättningarna har förändrats.

Men en sak i sammanhanget är:

Varför detta eviga missgynnande av Västerås? När man skapar universitet så gäller Örebro och Uppsala. Universitetssjukhus så gäller Örebro och Uppsala och sist och inte minst så föreslår Trafikverket likaså Örebro och Uppsala som alternativflygplatser. Varför denna ständiga snedfördelning? Västerås förtjänar en bättre behandling av statsmakter, myndigheter etcetera. Från stadens sida borde inte denna snedfördelning accepteras vi bör behandlas efter den tyngd vi har. Eller är målet en avindustrialisering av Sverige. Stefan Fölster har ju slagit larm om Sveriges successiva avveckling som industrination.

De världsledande företagen i Västerås medför en stor tyngd i form av internationella kontakter. Vilket för internationella besökare medför att Västerås är den stad de möter först.

Om vi inte gynnar industrin så får vi heller inga pengar att lägga på vård, skola och omsorg.

De världsledande företagen i Västerås medför en stor tyngd i form av internationella kontakter. Vilket för internationella besökare medför att Västerås är den stad de möter först. Deras uppfattning torde bli att Västerås inte är någon betydande stad eftersom den saknar såväl universitet som universitetssjukhus och tittar vi på den omfattande elektrifiering av vårt samhälle som vi står inför så borde Sveriges huvudstad på el-området bädda för väsentligt bättre behandling från statsmakter och myndigheter. .

Solid state batterier kan möjliggöra större flygplan och vätgas som bränslecell ihop med elmotorer är mer effektiva än dagens jetmotorer så helt klart torde elflyg och elhybridflyg stå för dörren. Flygets miljöpåverkan borde därför vara i sjunkande.

Det var inte länge sedan busstrafiken hade konduktörer och där var synsättet, de kommer aldrig att kunna avskaffas. Nu går vi mot förarlösa bussar och tåg så varför då icke förarlösa flygplan.

Säkerheten torde markant kunna höjas med allt effektivare metoder att övervaka passagerare. Sensorer kan i en nära framtid förmodligen detektera skjutvapen, knark etcetera ännu bättre än vad knarkhundar i dag kan.

Carl-Åke Utterström

Anmäl text- och faktafel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel