Annons
Vidare till vlt.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Debatt: Bara fördelar med att flytta Centralstation till Kopparlunden

Replik på Torbjörn Einarssons inlägg i VLT den 10 december, ”En viadukt över stationsområdet är den bästa lösningen”.

Om vi flyttar hela Centralstationen med bangård till Kopparlunden så blir det bara två järnvägsspår kvar på nuvarande bangården. Då behöver vi inga viadukter över järnvägen. Vad som behövs är en ny järnvägsbro under de två kvarvarande spåren. Då får Vasaparken en mer naturlig kontakt med Mälaren. Om vi så vill så kan Kopparbergsvägen förlängas fram till Kungsängsgatan.

Med den lösningen slipper vi alla bussar och bilar som ska till dagens bussterminal och Centralstation. Kopparbergsvägen kommer då att omvandlas från en hårt trafikerad gata till en i det närmaste att likna en gågata.

Hur ser då lösningen ut för att bygga en ny tågstation i Kopparlunden?

Kopparlundens stationsområde med järnvägsspår och perronger kan byggas ut och över E18 enda bort till Emausskolan. Längden på perrongerna med spår går att byggas dubbelt så långa mot de som vi har i dag vid Centralstationen.

Tågen mot Sala och Stockholm går i dag igenom Kopparlunden. Banvallen för ett tredje spår från Centralstation in i Kopparlunden saknar räls. Tomterna mellan järnvägen fram till Malmabergsgatan från E18 ner till Röda torget läggs ihop med Kopparlunden och vi får plats för fem spår.

Vägtrafiken från E18 har redan i dag två infarter till Kopparlunden.

Idyllen med de gamla industrifastigheterna i Kopparlunden påverkas inte alls av en möjlig tågstation jämfört med dagens planerade byggnation. Tillgängliga kvadratmeter i Kopparlunden är större än nuvarande bangården vid Centralstationen.

Bygget av en ny tågstation i Kopparlunden kan göras utan att störa tågtrafiken och ingen tillfälligt stationshus behöver byggas under den tid som nuvarande Centralstation rivs.

Gunnar Björklund

Sevalla

Anmäl text- och faktafel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel