Annons
Vidare till vlt.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Debatt: Besöksförbud inte lika med kontaktförbud

Kommunen stängde besöken från de närstående till personer på äldreboenden i Västerås den 12 mars och regeringen fastlade detta först 1 april. Allt detta för att minska att smitta fördes in på äldreboendet.

Samtidigt upphörde de närstående att få direkt information från personalen, sjuksköterska och från läkare som man tidigare lyckades träffa på avdelningen ibland. Inte nog med att möjligheten till personlig kontakt med anhörig på boendet förbjöds utan även all kommunikation med boendet upphörde samtidigt. Tidigare kunde de närstående själv fråga på plats vilka åtgärder som vidtagits för att minska smittspridningen.

Frågorna är många och upphör inte bara för att det finns ett besöksförbud. Bär personalen till exempel visir vid närkontakt med de äldre. Hur mycket spring är kvar från personalen in och ut till avdelningarna. Hur ser vården på avdelningen ut. All möjlighet till information och kommunikation försvann omedelbart när besöksförbudet infördes

Inspektionen av vård och omsorg – IVO – som ansvarar för tillsynen av verksamheten inom äldrevården riktade kritik i ett meddelande, dock först i maj, avseende vikten att hålla de närstående informerade. IVO skriver självklarheter som: ”Det är avgörande att ha en bra dialog med anhöriga och få dem att förstå riskerna och motverka försök att kringgå besöksförbudet. De närstående uppskattar att bli involverade i informationen och vill veta vad som görs och hur det görs för att minska smittspridning. Exempel på åtgärder är att hitta rutiner för tät kontakt med närstående, att informera löpande om vilka åtgärder som görs för att minska smittspridning liksom information om hur läget är på de olika boendena. Det borde även vara möjligt att hitta ett säkert sätt att träffas igen under ordnade former.”

Jag har i en månads tid försökt få ut sådan information skriftligt eller per telefon från ansvariga i Hälleborgs äldreboende, men har inte hört ett ord eller ljud från den ansvariga enhetschefen. Löfte har visserligen getts för en månad sedan från direktören för Vård- och omsorgsförvaltningen i Västerås stad till mig att ett brev skall komma, men det lyser med sin frånvaro.

Det tycks vara mycket av basala (grundläggande) rutiner och åtgärder som inte fungerar på äldreboendet i Västerås.

Harry Frank

närstående

Anmäl text- och faktafel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel