Annons
Vidare till vlt.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Debatt: Brandberg svarar Hillman

Åke Hillman efterfrågar min och Liberalernas åsikt om stationsområdet (VLT 18/4). Hillman kritiserar att förprojektering sker innan detaljplan är klar. Han är irriterad över att jag skrivit att det inte är helt ovanligt att "viss förprojektering startas parallellt med en detaljplaneprocess". Så går det inte till, säger Hillman, och menar att "en seriös byggherre inte tar sådana risker".

Här kommer en lista med exempel på projekt där förprojektering startats innan detaljplan är klar:

*Nyköpings resecentrum

*Väsby entré och tågstation, Upplands Väsby

*Täby park, kvarteret Hästen

*Täljöhalvön, Österåkers kommun

*Veddesta IV, Järfälla kommun

*Slussen, Stockholm

*Järvastaden, kvarteret Grönlingen, Solna

*Tele 2 Arena, Stockholms

*Mälarparksskolan, Västerås kommun

*Ängsgärdets och Karlslunds äldreboende, Västerås (privata byggherrar)

Anser Åke Hillman forfarande att han har rätt och jag fel? Är samtliga byggherrar i projekten ovan oseriösa?

När det gäller förprojektering av stationen i Västerås har hittills 2 av de 60 anslagna miljonerna spenderats. Uppfattningen hos i stort sett alla sakkunniga jag pratat med är att en detaljplan blir ytterst svår att slutföra om inte en viss förprojektering får ske parallellt.

Jag vill påminna läsarna om att den nuvarande stationen byggdes när Åke Hillman var högste ansvarige politiker i kommunen. Stationen blev tyvärr redan efter några år för liten. På den södra sidan blev den inte ens färdigbyggd enligt plan, utan där liknar den fortfarande, efter 20 år, mest en pendeltågstation.

Jag misstänker att den nuvarande stationen blev en halvmesyr delvis på grund av ekonomisk kortsiktighet. Jag beklagar verkligen att vi redan nu måste göra om den. Det är med förvåning jag noterar hur vissa har en tendens att ena dagen berömma pampiga hundraåriga byggnader med påkostad arkitektur, och beundrande utbrista i tirader om "långsiktigt byggande", för att i nästa stund håna alla försök att skapa bestående arkitektoniska värden, och därmed långsiktighet, i vår egen tids större byggnadsprojekt. Den "påkostade långsiktighet", som man beskriver som rätt och riktig under sent 1800-tal, blir fel och ful idag. Jag vill varna för den typen av haltande logik.

För Liberalerna är det viktigt att den nya stationen är funktionell och klarar betydligt större resandevolymer än dagens. Man ska kunna ta sig till fots och med cykel över spåren, utan att behöva åka med cykeln i rulltrappa eller hiss (vilket Åke Hillman obegripligt nog förespråkar). Det är också viktigt, tycker jag, att den estetiska gestaltningen blir bra och långsiktig. Jag vet att jag kanske blivit känd som en politiker som gärna drar ned på onödiga kommunala kostnader för att satsa på välfärdens kärna. Men detta betyder inte att jag är ekonomiskt kortsiktig vid investeringar. Särskilt offentliga byggnader som ska nyttjas av väldigt, väldigt många människor, och av människor av alla sorter, bör kunna tillförsäkras en hög kvalitet, som står sig länge, och som västeråsarna kan vara stolta över. Någon ny halvmesyr, likt den på 90-talet, vill jag inte vara med om.

Med ovanstående sagt håller jag med många debattörer om att det beryktade taket inte får bli onödigt dyrt. Liberalerna förbehåller sig rätten att ta ställning till kalkylerna när dessa är klara. Som regel finns det besparingar att göra om man arbetar igenom stora projekt grundligt (dvs förprojekterar). Förprojekteringen som sådan ska också vara återhållsam och inte onödigt dyr. Kanske går den att göra billigare än de 60 miljoner som avsatts? Detta är något jag just nu tittar på tillsammans med mina kollegor i den styrande koalitionen.

Avslutningsvis vill jag säga till Åke Hillman att jag skulle uppskatta om han framöver var lite mer noggrann med fakta än hittills. Hillman skrev i VLT 17/12 att "enbart" det nya taket skulle kosta 2 miljarder. Detta är rent nonsens. Nonsens är även Åke Hillmans färska påståenden om förprojektering före detaljplan, vilket jag visat i den här artikeln. Hillman borde med sin stora erfarenhet kunna undvika sådana grodor.

Jesper Brandberg (L)

Kommunalråd och vice ordförande kommunstyrelsen

Anmäl text- och faktafel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel