Annons
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Debatt: Bygg en viadukt över stationsområdet

Annons

Replik på inlägget "Skapa ett Resecentrum med välkomnande stadsmiljöer", VLT den 9 november.

Har man tillräckligt ingående prövat alternativ där resenärer inte behöver ta sig över tåg och kontaktledningar för att komma till perrongerna mellan spåren på Centralstation i Västerås?

Att bygga en cirka 500 meter lång viadukt för persontågen över stationsområdet med en fri höjd på lite över 4 meter innebär inga tekniska svårigheter. Och för tågen är det snarare en vinst att ha en liten motbacke som bromsar ned farten till stillastående.

Under viadukten frigörs cirka 15 000 m2 värdefull tomtmark för folk, trafik, parkring och merkantil verksamhet.

Den boulevard mot centrum som arkitekterna i ovan angivna artikel föreslår skulle kunna starta på Mälarstranden och passera igenom stationsområdet. Stationen blir tillgänglig från bägge sidorna utan nivåhinder. Måste godståg kunna passera utanför i markplan ordnas bevakade övergångar. Godstransport på järnväg måste snart få egna spår med terminaler utanför stadskärnor om större andel gods skall tas bort från vägarna.

Det borde vara bekvämare att ta sig upp till perrongen från markplanet med bara en hissfärd eller rulltrappa än att behöva passera två sådana. Att komma upp till perrongen som skissas här finns att studera på flera håll. Merkostnaden för viadukt borde uppvägas av tomtvärdet som uppnås.

Tore Nordlund

Anmäl text- och faktafel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel