Annons
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Debatt: Bygg nya tågstationen i Kopparlunden

Annons

Byggs den nya Centralstationen på sin nuvarande plats kommer gatutrafiken på Ringvägen och Kopparbergsvägen att fördubblas om Västerås växer enligt prognosen. Den planerade järnvägsförbindelsen Oslo – Västerås – Stockholm kommer också att öka trafikmängden.

Flyttas däremot stationen till Kopparlunden kommer gatutrafiken att minimeras genom stadskärnan då all trafik till Kopparlundens station går via de två avfarterna från E18 till Norra Kopparlunden.

Många lösningar har diskuterats hur Vasaparken ska komma närmare Mälaren. Problemet är, att om det nya stationshuset med järnvägsspår och de planerade bostäderna inte flyttas, blir det en järnridå mellan Vasaparken och Mälaren.

Låt oss tänka tanken att flytta Centralstationen med bangård till Kopparlunden och ändå behålla Metallverkets gamla verkstäder. Byggnaderna på Norra Kopparlunden rivs. Bygg sen alla bostäder som är tänkta för Kopparlunden på den då lediga bangården från ASEA-tornet fram till Björnövägen.

Kopparbergsvägen förlängs från Södra Ringvägen fram till Kungsängsgatan. En tunnel för biltrafik och gångare grävs då under de två kvarvarande spåren. Hamngatan stängs för biltrafik och likaså Stora gatan under järnvägen.

Tomterna mellan järnvägen och Malmabergsgatan fram till E18 läggs ihop med Kopparlunden.

Järnvägsbron över E18 har två spår som kan kompletteras med ytterliggare en järnvägsbro med spår som förlängs norrut och in över Ringvallen och Emausparken enda fram till Emausskolan. Väster om den bredare järnvägsbron byggs det på med perronger över E18 fram till Emausskolan.

Stationen i Kopparlunden kan byggas utan att störa järnvägstrafiken.

Två järnvägsspår går genom Kopparlunden i dag mot Stockholm. Ett tredje spår har tidigare gått från Centralstationen till Kopparlunden men banvallen finns kvar.

På västra sidan om de nuvarande två spår mot Stockholm finns det också plats för ett lokalspår från Kopparlundens station till Finnslätten. Detta tredje spår kan trafikeras av en självkörande ”skyttel” för persontrafik till Finnslätten med sina nya industrier och bostäder viket gör att Stockholmståget inte behöver göra ett extrastopp på Finnslätten. Transporttiden med påstigningen för personskytteln blir som minst 5 minuter och som längst 10 minuter. Liknande skyttlar finns i dag för transporter på stora flygplatser.

Stationen i Kopparlunden kan byggas utan att störa järnvägstrafiken.

Det kan kanske vara dags att dra i nödbromsen och lyfta blicken från gamla detaljplaner och titta in i framtiden.

Göta Kanal invigdes med pompa och ståt. Stambanan Stockholm – Göteborg invigdes 30 år senare. Också den med pompa och ståt.

Gunnar Björklund

Sevalla

Anmäl text- och faktafel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel