Annons
Vidare till vlt.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Debatt: Bygg resecentrum så här i stället

Som omväxling till alla de bilder som visats av politikernas förslag på klätterställning lika den som redan finns, vill jag här presentera ett alternativ till stationsbyggnad i marknivå. Jag har en tid sedan skrivit i VLT om idén med att regionaltågen med Västerås som mål skall kunna stoppa mot hallen så att resande kan nå tågen från perrong i samma nivå som hallens golv. Trappor behövs inte där. Bilden visar en plan över bottenvåningen. De prick-streckade linjerna markerar vad som finns ovanför.

Tågen med Stockholm som mål eller start passerar enligt förslaget på en viadukt över hallen. Trappor eller hiss upp cirka sex meter från hallgolvet måste anlitas för att nå tågen. Hallarna tillsammans cirka 4 800 kvadratmeter rymmer allt som behövs, från skoputsare och frisörer till kafeterior, resebyrå, biluthyrare med mera.

Som en extra attraktion till stationen föreslår jag att SJ uppför ett höghus ovanför hallarna. En byggnad som kan rymma forskning och utbildning och ge fart på utvecklingen av transport på räls. Västerås är väl en passande plats med anor i järnvägsmaterial och nu ett teknikcentrum för datastyrd robotutrustning som krävs i modern godstransport. SJ och Trafikverket är helt ovetande om detta förslag och torde vara kallsinniga till något externt förslag som inkräktar deras domäner.

Denna layout är genomtänkt och baserad på en konventionell teknik med pelare av betong som markerats på planen. Men det går att ändra det mesta. Jag hoppas att det som grund kan leda till livlig debatt i VLT. Till exempel station för Citybanan. Finns utrymme för den i stadsplanen?

Tore Nordlund

Anmäl text- och faktafel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel