Annons
Vidare till vlt.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Debatt: Carin Lidman - du svarar inte på mina frågor

Kommentar på inlägget "Vi är västeråsare som tar ansvar för Västerås bästa", VLT den 23 januari.

Det är tyvärr beklämmande att du väljer att inte svara på en enda av mina frågor. Du ägnar dig däremot åt att påtala att jag inte bor i Västerås, vilket torde vara irrelevant i sammanhanget. För att vara helt transparent; jag har sedan 1988 både vistats, bott, gått i skola och arbetat i Västmanland. Sedan 2004 bor jag helt riktigt i Täby; en kommun med balanserat styre som har både god ordning på ekonomi och politik. Jag har således valt att bo i en kommun som värnar om företagsamhet, vilket resulterar i jobb och skatteintäkter. Kort och gott; en kommun med en attraktion och framtidsvisioner.

Västerås nuvarande styre har dessvärre i stället valt att låsa in sig i ett ideologiskt hörn och slå sönder verksamheter som genererar skatteintäkter. Att köra huvudet i sanden när invånarna ställer relevanta frågor och vill ha svar, samt tackar nej (!) till starka etableringar för framtiden, exempelvis 5G-projektet, det är inte att driva en kommun i rätt riktning.

Du borde tvärtom svälja prestigen och i stället fråga vad som går att göra bättre från er sida. Det här är inget annat än ett stort misslyckande och där det allra tydligast visar hur Västerås nuvarande styre fallerar. Er trångsynthet, prestigefulla och verklighetsfrånvarande tankegångssätt resulterar i att ni varken vill eller vågar fråga någon om råd, för ni tror att ni alltid vet bäst. Det här med tjänstemannansvar vore kanske klokt.

Kan vi från och med nu hålla oss till flygplatsfrågan?

Ditt så kallade ”svar” öppnar upp för ett par frågor tillbaka till dig:

- Vilka västeråsare kommer att få glädje av att ni gör en renovering av en kommunal fastighet för en halv miljard (samma belopp som ni felaktigt hävdar att flygplatsen kostat senaste 20 åren), när ni från början budgeterat för 300 miljoner? Har Ni överhuvudtaget ifrågasatt om skattepengar används på korrekt sätt här?

- Var det betydelsefullt att många västmanlänningar lyckligtvis kunde dra nytta av Västerås flygplats under bränderna utanför Sala? Anar dock att du förträngt denna tragedi och jag hoppas att du personligen slapp drabbas.

- Hur kunde ni tolerera 300 miljoner i skenande kostnader för socialförvaltningen under en treårsperiod; fanns ingen kontrollerad form av damage control?

- Du får gärna förklara hur västeråsarna kan dra nytta av pengar som plötsligt går upp i rök på grund av för höga kostnader gång på gång; ska jag tolka det som att ni tycker att är ok att ha ett underskott på 400 miljoner (cirka 200 milj bara i Västerås) bara för att ”många kanske använder något”? Ett exempel är VL; bussarna är sällan ens halvfulla, detta måste innebära att det går bussar som ger onödiga utsläpp i miljön, då man inte lyckas kalkylera och anpassa bussarna till efterfrågan? I min värld är det totalt ansvarslöst att låta länstrafiken gå med detta underskott; hur många sjuksköterskor kan man få till Västerås sjukhuset för dessa pengar?

- Att, som ni säger, ”subventionera" flygplatsen är att investera i framtiden, miljön, samhället, sjukvården, krisberedskap och trygghet. Det betyder inte att Västerås stad själva ska stå för kostnaden; detta är givetvis en fråga för Västerås, regionen, staten och aktörer på flygplatsen gemensamt. Ni är tydligt inte intresserade av och/eller saknar kompetensen att hitta en trygg och långsiktig lösning för regionens invånare.

Jag tror på en utveckling av flyget och flygplatsen för både miljön och Västerås bästa; en flygplats måste anpassas till framtiden på samma sätt som andra fordonsindustrier utifrån ett miljöperspektiv. 5G-projektet med t.ex. SAAB, ABB, Ericsson, Assa-Abloy, med flera, kan indirekt generera stora belopp till Västerås som stad och ge flygplatsen ett positivt resultatflöde inom närtid. Men här viftar ni bort möjligheten och Västerås stadsdirektör hänvisar förvirrande, utan att ens förstå projektet, till Linköping. Jag kallar det grovt tjänstefel. Har ni ens satt er in i projektet? Om ja, har ni förstått innebörden? 

Frågan är om ni vill spela efter den solkiga spelplan som var igår eller välkomna det ljusa framtidshopp som planterats i era händer? Det är nu vi kan säkerställa att Västerås vill vara en del av framtiden. Alternativet är annars att sitta på läktaren om 5, 10 eller 15 år och se på när tåget [läs: flyget] går.

Jag har hjärta och en drivkraft för Västerås och Västmanland.

Du säger ”för den lilla del samhällsflyg så finns det fullgoda alternativ inom rimligt avstånd”:

- Vad är då samhällsflyg per din definition?

- Vad är ett ”fullgott alternativ” i dina ögon? Du borde veta, i och med att du använder uttrycket; 

- ”Rimligt avstånd; vad och var är det? Johannisberg flygfält ska tydligen flytta sin verksamhet till Hässlö enligt Jesper Brandberg, så det torde ju i praktiken innebära att Johannisberg också ska avvecklas. 

Jag har hjärta och en drivkraft för Västerås och Västmanland. Jag vill se en levande, attraktiv och trygg region, både för de boende, för turister och för näringslivet. Jag vill både Västerås, Västmanland och Sverige väl i denna fråga. Människor kan brinna utan att ha en dold agenda, Carin! Jag har sett politiker förstöra infrastruktur i sin iver att bygga och att inte ta ansvar för sitt handlande (att sälja mark och släppa allt ansvar därefter), kan få oanade konsekvenser avseende infrastruktur, trygghet och säkerhet, detta drabbar medborgarna.

Så, ”Stoppa miljonrullningens" ordförande, Carin Lidman, en sak är oerhört tydlig; 

Ni tar inte ansvar för totalekonomin. Det har du i ditt ”svar” nu tydligt berättat för alla Västeråsare och Västmanlänningar.

Ni tar inte ansvar för välfärden genom att lägga ner flygplatsen. Tvärtom; ni bryter ner och isolerar Västerås. Bland annat försvinner minst 60 miljoner i skatteintäkter/år.

Ni tar inte ansvar för klimatet genom att lägga ner flygplatsen. Ni ökar däremot utsläppen inom flera andra områden genom att ta bort flygplatsen, och omöjliggör en utveckling av framtida miljövänliga lufttransporter i teknik & el-staden Västerås.

Så återigen, kan du nu förklara hur ni i ”Stoppa miljonrullningen” definierar ordet ”miljonrullning”? Jag såg inget svar i din text. Ni vill väl vara trovärdiga?

På Hässlö flygförening gör vi aldrig skillnad på människor; oavsett bakgrund, kön eller mantalsadress. Du är, liksom alla andra, varmt välkommen till oss för att lära dig mer om hur vår framgångsrika flygverksamhet fungerar. 

Henrik Boresäter

Anmäl text- och faktafel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel