Annons
Vidare till vlt.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Debatt: Cykla över spåren - självklart?

Med elementär trigonometri beräknar man lätt att stigningen för en tänkt cykelbro över spåren från norr vid det planerade resecentret blir cirka 30 procent. Då har hänsyn tagits till de begränsningar i stationsområdets geografi som i dag förefinnes. Det är som att försöka forcera ett trevåningshus, något som Åke Hillman så träffande beskriver i sitt debattinlägg i VLT den 7 oktober, ”Kasta planerna på taket i papperskorgen”.

För att bemästra en sådan stigning krävs det antingen en elcykel eller en mountainbike. Övriga cyklister får vackert leda cykeln över cykelbron om de orkar. Vad som händer under vinterhalvåret med snö och is vågar man knappast tänka på. Kommer verkligen en sådan cykelbro att användas i någon större utsträckning?

För att få ett handgripligt exempel på brantheten i en stigning det här är frågan om, rekommenderar jag att Anders Teljebäck & co beger sig till cykelbanan mellan korsningen Skenvretsgatan/Perlebogatan och Jakobsbergsgatan på Lustigkulla. Medtag cyklar och försök forcera stigningen.

I Stadshuset fortsätter man att leka med västeråsarnas skattepengar. När man blickar tillbaka på projekt Mälarporten så här långt, inser man att visionen att bygga bort en barriär mellan staden och Mälaren inte uppfylls. De tänkta cykelbroarna blir alltför branta. Man har alltså misslyckats med den mest grundläggande och bärande tanken i visionen.

Genom att höja upp järnvägen kan barriären byggas bort och staden och Mälaren knytas samman på ett naturligt sätt.

Mitt råd är att pausa projektet och ta ett omtag. Som första åtgärd bör planerna på 500-miljonerstaket kastas i papperskorgen.

Till sist en reflektion. Ett tak för 500 miljoner motsvarar 20 års subventionerad infrastruktursatsning i form av en flygplats i Västerås.

Jan Samuelsson

Västerås

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel