Annons
Vidare till vlt.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Debatt: Dags för rollout ute på före detta F1

Jag är en besviken gammal flygvapenungdom och gammal flygflottiljvärnpliktig soldat som saknar en flyguppvisningsarena på Västerås flygplats. Varför uppmärksammade inte Flygande museet och Flygvapnet att Västerås Flygflottilj skulle fyllt 90 år 2019?

Nu vill tydligen en del politiker och en del västeråsare att Västerås flygplats ska läggas ned och vart ska då Västerås Flygande museum ta vägen? Kanske dags att sätta i gång rolloutdagen igen så att museet förblir ett flygande museum. Vill de hellre bli ett stillastående museum som Linköping och bil- och flygmuseumet nere i Skåne? Eller som Säves bergshangarmuseum, F10 Ängelholms flygmuseum, F11 Nyköping och F15 Söderhamns flygmuseum?

Jag tror att flygplan trivs bättre i luften än att stå stilla på marken eller i hangarer. Visst är det dyrt att arrangera privata flygshower men jag hoppas och tror att det finns företag som vill sponsra ett levande flygmuseum i Västerås och som vill behålla Västerås flygplats.

Synd att flygvapnet inte längre behöver utbilda luftbevakare. I så fall hade inte Västmanlands ungdomsförening försvunnit från F1. Synd att flygvapnet inte använder Västerås flygplats för transporter med Tp 84 Herkules eller med C5 Galaxy utan använder Örebro flygplats som aldrig varit någon militär flygflottilj. Annars skulle aldrig Västerås flygplats varit nerläggningshotad.

Synd att flygvapnet inte lade ned F16 Uppsala 1983 och behöll F1 Västerås istället. Hade varit mycket billigare än att slänga ut extra slantar på att fixa i ordning bergshangaren ute på F16 Uppsala.

David Fryksborn

Anmäl text- och faktafel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel