Annons
Vidare till vlt.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Debatt: Den gröna omställningen av flyget har börjat

Markus Lindgren (MP) säger att han ”prioriterar kommuninvånarna och klimatet före flygplatsen” och hänvisar till ”[…] brinnande klimatkris” när han eldar på för en nedläggning av Västerås flygplats. Lindgren har inte fog för det han säger bland annat eftersom MP förblir likgiltiga inför det faktum att en nedläggning av Hässlö direkt skulle öka flygets koldioxidutsläpp.

Se mitt inlägg "Utan Hässlö ökar koldioxidutsläppen", VLT den 16 maj, där jag förklarar varför bränsleförbrukningen för Arlandatrafiken ökar om Hässlö stänger. Faktum är att ingen av nedläggningsivrarna har satt sig in i vare sig miljömässiga konsekvenser av en nedläggning eller den tekniska utvecklingen.

I andra kommunstyrelser finns kunskap och intresse för ny miljöteknik som inte återfinns i Västerås. Karlstad flygplats var först i världen med en fossilfri tankanläggning. Dala Airport och Fyrstad Flygplats sätter nu upp laddstationer för eldrivna flygplan och åtnjuter bidrag från Naturvårdsverket på cirka 400 000 kronor. Flygplatserna ingår i ett projekt som fram till år 2021 beräknas minska utsläppen med cirka 900 ton koldioxid.

Eftersom den största flygskolan på Hässlö redan har beställt 60 stycken elflygplan borde denna infrastruktur byggts även i Västerås för att både öka intäkter och minska utsläpp.

Statliga Swedavia bygger laddinfrastruktur vid sin testarena för elflyg på Åre Östersund Airport, och startar testflygningarna av nya modeller nu i höst. Ambitionen är att kunna hantera elflyg på samtliga sina flygplatser eftersom man räknar med en första svensk kommersiell elflyglinje kring år 2025.

I Örnsköldsvik samarbetar flygplatsen, kommunen och Luftfartsverket med flera för att kunna utprova elflygplan och nyutvecklad kostnadseffektiv teknik för flygplatsdrift.

I Kanada pågår redan certifieringsprocessen för de första kommersiella elflygplanen med plats för sex passagerare.

Sedan mitt förra inlägg i VLT har den helt elektriska versionen av 10-sitsiga Cessna 208B gjort sin premiärflygning utanför Seattle (28/5-2020). Det är nu den gröna omställningen av flyget startar. Den sker först för skolflyget, alltså precis den typ av trafik vi har mest av på Västerås flygplats. I nästa steg kommer kortare linjer för runt tio personer mellan regionala orter. Detta är inga fantasier utan ett helt nytt affärsområde som växer fram med fullt stöd från Luftfartsverket, Naturvårdsverket, Swedavia, Vinnova med flera.

Om några är när Northvolt är i full gång och utvecklar den senaste batteritekniken i sin miljardanläggning på Finnslätten, kommer man alltså sitta i elkraftens hemstad och blicka upp mot elektriska gröna direktförbindelser Borlänge-Trollhättan, Karlstad-Växjö eller Jönköping-Mora som susar förbi vår nedlagda flygplats.

Lindgren prioriterar i själva verket vare sig flygplatsen, kommuninvånarna eller klimatet.

Johan Ahnlund

Anmäl text- och faktafel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel