Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Debatt: Du skulle kunna lösa lärarbristen, Ulf Kristersson

Annons

Moderaternas skolpolitik borde fokusera på att lösa skolans överskuggade problem; den enorma bristen på utbildade lärare, skriver Lärarförbundets ordförande Johanna Jaara Åstrand.

När Moderaterna under några dagar samlas till partistämma i Västerås borde partiet ta tillfället i akt och skifta fokus i sin skolpolitik. Skolpolitiken i Sverige har under långt tid utformats utan riktig hänsyn till det faktum att det varken finns resurser eller tillräckligt många utbildade lärare för att ta om hand alla de välmenande ambitioner som politiker från höger till vänster ständigt lägger på skolan. Moderaterna är inget undantag.

I dag är ett av Moderaternas främsta skolpolitiska förslag att utöka skoldagarna med en timme om dagen. Den underförstådda förutsättningen är att det finns lärare att tillgå. Men det finns inget överskott med lärare som kan rycka in och ta alla lektioner som ska tillföras. Redan idag fattas 65 000 behöriga lärare, förskollärare och skolledare. Det är rekordsiffror.

Skolverket spår att lärarbristen kommer fortsätta att växa om inte kraftfulla insatser görs. Prognoserna visar att fram till år 2031 är det totala rekryteringsbehovet 187 000 heltidstjänster. Störst är behoven de närmaste fem åren då skolor och förskolor beräknas rekrytera lärare och förskollärare till motsvarande 77 000 heltidstjänster.

Den stora lärarbristen ökar arbetsbelastningen för de lärare som finns. Det drabbar kvaliteten i undervisningen och gör att det kollegiala samarbetet blir haltande. Många vikarier gör att omsättningen av lärare ökar, vilket medför att eleverna inte får kontinuitet varken i sin undervisning eller i sina relationer till lärare. I grundskolan är 3 av 10 lärare obehöriga idag. I gymnasieskolan 2 av 10.

Utökade skoldagar med en timme om dagen är detsamma som en utökning av antalet timmar med omkring 20 procent. Det betyder att Moderaterna på kort tid skulle behöva trolla fram nära 20 procent fler lärare, om man inte tänker sig att köra slut på de lärare som finns. I verkligheten är det naturligtvis inte möjligt. Lärarbristen måste lösas innan reformer som utökar undervisningen ens kan övervägas.

Långsiktigt kan bara lärarförsörjningen tryggas genom att läraryrket förenas med konkurrenskraftig lön och attraktiva arbetsvillkor. Först då säkrar vi att lärarutbildningarna fylls med många och motiverade lärarstudenter.

Men i det akuta läge som nu råder vore det snabbaste sättet att förbättra situationen att rikta in insatserna mot de obehöriga som idag undervisar i skolorna. En enkätundersökning som Lärarförbundet gjort visar att hela 49 procent av de obehöriga går eller någon gång har påbörjat en lärarutbildning. Hälften av dessa svarar att de bara har en termin kvar eller mindre.

Att satsa på att ge de obehöriga som redan jobbar som lärare möjlighet att komplettera och slutföra sina studier skulle ge stor utdelning. Tiotusentals lärare skulle relativt snabbt kunna finnas färdigutbildade.

7 av 10 av de tillfrågade svarar att de är beredda att påbörja en utbildning inom 2 år om förutsättningarna är de rätta. Det skulle alltså kunna gå att minska lärarbristen på relativt kort tid. Det som behövs är en massiv politisk satsning på behörighetsgivande utbildning riktad till de som saknar legitimation i våra skolor.

Lärarbristen är ett allvarligt hot mot Sveriges framtida utveckling, men de verkningsfulla politiska insatserna lyser med sin frånvaro. Som ledande oppositionsparti vore det naturligt att Moderaterna riktade in sig på detta grundläggande problem – inte tävla med andra partier om nya verklighetsfrämmande löften.

Johanna Jaara Åstrand

Förbundsordförande Lärarförbundet

Anmäl text- och faktafel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel